بازتاب مذهب، تاریخ، سیاست و فرهنگ ایرانی در فالنامه قطب شاهیان دکن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بیان مسئله: دوران قطب شاهیان در دکن ، یکی از دوران های اوج فرهنگ ایرانی خارج از مرزهای جغرافیایی آن است. قطب شاهیان به واسطه ایرانی تبار و شیعه بودن، گرایش خاصی به فرهنگ ایران داشتند و تعداد زیاد مهاجران و کارگزاران ایرانی در دکن، به رونق فرهنگ ایرانی در قلمرو ایشان اضافه می کرد. با پشتوانه فرهنگ ایرانی و حمایت ایشان، آثار هنری و ادبی زیادی شکل گرفت که در بر گیرنده یک تعامل فرهنگی شکوهمند میان فرهنگ جنوب هند و ایران است. یکی از این آثار، فالنامه مصوری است که در گلکنده کار شده است. این فالنامه دارای 37 نگاره است که مجموعه ای از مضامین مختلف را در بر می گیرند که هریک از آن ها را می توان به نوعی با فرهنگ، سیاست، مذهب و فرهنگ ایرانی ارتباط داد؛ از این رو مسئله این پژوهش، این است که تا چه اندازه از طریق مضامین مختلف نگاره های این کتاب، می توان جنبه های مختلف فرهنگ ایرانی و تأثیرگذاری آن را در متن فرهنگ دربار قطب شاهیان، بازخوانی کرد. هدف: شناخت بیشتر قلمرو نفوذ فرهنگ ایرانی در سرزمین شبه قاره هند به ویژه در منطقه دکن هدف این پژوهش است. روش پژوهش: با روش توصیفی- تحلیلی، با استناد به اسناد تاریخی، به تحلیل میزان نفوذ جنبه های مختلف فرهنگی در دکن پرداخته می شود. یافته ها: نگاره های فالنامه خلیلی، آمیزه ای از مضامین دینی، اسلامی و مذهبی با محوریت تشیع هستند؛ در کنار این مضامین، تعدادی از نگاره ها به موضوعات ادبی و تاریخ باستان ایران پرداخته اند و مشخصاً یک نگاره از این نسخه با پرداختن به شاه تهماسب، تاریخ معاصر آن زمان را در بر می گیرد. تدقیق در نگاره ها نشان می دهد در همه این نگاره ها به اشکال مختلف، شاهد جنبه های مختلف فرهنگی و حتی سیاسی ایران، از فرهنگ رسمی گرفته تا فرهنگ عامه هستیم که نشانی از نزدیکی زیاد این دو فرهنگ می دهد.Reflection of Iranian Religion, History, Politics, and Culture in Qutb Shahi Falnama of Deccan
Problem Definition: The era of the Qutb Shahi dynasty in the Deccan is one of the top periods of Iranian culture outside its geographical borders. Due to being of Iranian origin and Shiite, the Qutb Shahi dynasty had a notable tendency towards Iranian culture, and a large number of Iranian immigrants and brokers (agents) in the Deccan added to the prosperity of Iranian culture in their territory. With the support of Iranian culture, many artistic and literary works were formed, comprising a magnificent cultural interaction between the culture of South India and Iran. One of these works is an illustrated Falnama (Book of Omens) prepared in Golconda. This Falnama includes 37 paintings with different themes, each of which can be somehow related to Iranian culture, politics, and religion. Therefore, the problem of this research is "to what extent it is possible to read out different aspects of Iranian culture and its influence in Qutb Shahi court culture through the different themes of the paintings in this book".
Objective: The aim of this research is to know more about the influence of Iranian culture in the Indian subcontinent, especially in the Deccan region.
Research Method: Using a descriptive-analytical method and concerning historical documents, the influence of different cultural aspects in Deccan is analyzed.
Results: Khalili Falnama's paintings are a mixture of religious and Islamic themes focused on Shiism. In addition to these themes, several paintings deal with the literary issues, and ancient history of Iran and one painting of this manuscript covers the contemporary history of that time by addressing Shah Tahmasp. Scrutiny in the paintings shows that in all of them and various forms, different cultural and even political aspects of Iran are witnessed, from the formal culture to the public culture, which indicates the closeness of these two cultures.