آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷

چکیده

بیان مسئله: نگاره های باغی به عنوان یک رسانه چندساحتی، ساختار اجتماعی و روابط قدرت صفویان را پوشش داده است. چالش علمی پژوهش حاضر شناسایی ایدئولوژی دولت صفویان در لایه های متنی پنهان نگاره های باغی، مؤلفه های مرتبط با نمادگرایی و فرهنگ ایرانی در بطن جامعه صفوی است. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است به سؤالات زیر پاسخ داده شود: مناسبات اجتماعی دوره صفوی در متن نگاره های باغی بازگو کننده چه مؤلفه ها و عناصر نمادینی هستند؟ چگونه ایدئولوژی و نگرش هنرمندان صفوی در نگاره های باغی مصور گشته است؟ هدف: این پژوهش در پی بررسی و شناخت ارتباط بین متون نگاره های مرتبط با مضمون باغ ایرانی در گستره ساختارهای اجتماعی فرهنگی دوره صفوی است. روش پژوهش : تحقیق حاضر از نوع پژوهش های کیفی و به روش توصیفی- تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها از نوع کتابخانه ای است. یافته ها: تعاملات، مناسبات اجتماعی و دینی از طریق سلطه فرهنگی نمادین در جهت پیشبرد اهداف و مشروعیت بخشی به ایدئولوژی صفویان صورت پذیرفته است. هنرمندان نگارگر در لایه های متنی نگاره های باغی به مؤلفه های فرهنگی و دینی که نشان دهنده مناسبات، آداب و رسوم ملی، ضیافت های درباری و مذهب تشیع است پرداخته اند. وقایع و رخ دادهای سیاسی و اجتماعی به صورت روایت های اسطوره ای و مذهبی در متن نگاره ها بازنمایی شده اند. هنر تصویرسازی چندمنظوره و متحرک در نگاره ها به رسانه ای پرقدرت و متمرکز در خدمت نظام سازمان یافته دربار صفوی قرار گرفته است، این حوزه هنری جایگاه برتر شاه و ساختار طبقات اجتماعی حکومت صفویان را در قالب تصاویر پویا و متحرک مصور ساخته است. تنوع در ساختار طراحی باغ ها و فضاهای جمعی از مهمترین دستاوردهای هنرمندان در بیان نگرش، هنر و دانش باغسازی صفویان می باشد این نگاره ها به آگاهی و دقت نگارگران درباری در بیان مؤلفه های هویتی و انتقال پیام های اثرگذار به مخاطبان خود پرداخته اند.

Iranian Painting, A Government Multi-Purpose Media (Case Study: Safavid Period Garden Painting)

Problem Definition: As a multifaceted medium, garden paintings have included the social structure and power relations of the Safavids. The scientific challenge of the current research is to identify the ideology of the Safavid government in the hidden textual layers of garden paintings, the components related to symbolism, and Iranian culture in the heart of the Safavid society. In the present research, the following questions are addressed: What components and symbolic elements are the social relations of the Safavid period narrated in the text of garden paintings? How is the ideology and attitude of Safavid artists illustrated in garden paintings? Objective: This research seeks to investigate and understand the relationship between the texts of paintings related to the theme of the Iranian garden in the scope of the socio-cultural structures of the Safavid period. Research method: The current study is qualitative research using a descriptive-analytical method. The data collection is conducted through a library-based method. Results: Interactions and social and religious relations have been carried out through symbolic cultural domination to advance the goals and legitimize the Safavid ideology. In the textual layers of garden paintings, painters have addressed the cultural and religious components representing relationships, national customs, court banquets, and Shia religion. Political and social events are represented in the form of mythological and religious narratives in the text of the paintings. The art of multi-purpose and moving illustration in paintings has become a powerful and focused medium at the service of the organized system of the Safavid court, and this artistic field has made the superior position of the king and the structure of the social classes of the Safavid government in the form of dynamic and animated images. Diversity in the design structure of gardens and collective spaces is one of the most significant achievements of artists in expressing the attitude, art, and knowledge of Safavid gardening. These paintings have paid attention to the awareness and precision of court painters in expressing identity components and conveying effective messages to their audiences.

تبلیغات