نویسندگان: منصور کلاه کج

کلید واژه ها: ایرانی ملی رنگ گرافیک پوستر بسامد رنگ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۸ - ۶۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۳۰

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

بیان مسئله : گرچه برای رنگ به عنوان عنصر مشترک ابناء بشر، تعلق یا محدودیتی نمی توان قائل شد؛ اما به طور نسبی، در جهان هستی عناصر یا پدیده هایی وجود دارد که خاستگاه یا کاربرد و تکرار و بازنمایی آن ها موجب شکل گیری گونه ای از خاطرات جمعی شده و در پرتو آن ها حسی از تعلق یا هویت بدان ها شکل گرفته است. یکی از این عناصر نیز رنگ است که ممکن است در محدود ه ای مشخص یا وسیع به صورت نانوشته، فارغ از درستی یا نادرستی موضوع، طیفی از آن به گروهی یا ملتی نسبت داده شود. از آنجا که گرافیک به عنوان رسانه بصری برآمده از فرم و رنگ، موضوع های مختلفی را پیام رسانی کرده و مسائل فرهنگی و فرهنگ ملی نیز می تواند جزیی از آن باشد، مسئله این پژوهش چیستی رنگ های پربسامد مرتبط با ایران در پوسترهای گرافیک با موضوع ایران یا فرهنگ ایرانی و همچنین چرایی احتمالی کاربرد آن هاست. هدف: شناخت عناصری نمادین ناملموس ایرانی و در نهایت، درک بهتر سویه های متفاوت فرهنگ بصری ایرانی از اهداف اصلی این پژوهش است. روش پژوهش: در این پژوهش با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، پایگاه های اطلاعاتی و شواهد بصری گرافیکی، داده ها جمع آوری شده؛ سپس به شیوه تحلیل محتوای بصری با جمع آوری نمونه های رنگی از پوسترهای مرتبط با ایران به صورت شبه آماری، پربسامدترین رنگ ها مشخص و سپس توصیف و تحلیل شده است. یافته ها: این مقاله نشان داد که طراحان گرافیک ایرانی برای بازنمایی رنگ ایرانی، به جز رنگ سازمانی، پرچم رسمی، به رنگ های مرتبط با فرهنگ خود که اغلب برآمده از محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری، دست ساخته ها، رنگ اقلیم و زیست بوم، هنر های سنتی، معماری ایرانی اسلامی، خوشنویسی و مانند آن است، رجوع کرده و طیف هایی از این رنگ ها را در اثر خود برای موضوعات مرتبط ایران بازنمایی نموده اند و در این میان، پربسامدترین رنگ های مرتبط با ایران، طیف هایی از رنگ قرمز لاکی، زرد روشن و آجری و نیز آبی فیروزه ای بوده است.

Frequency Analysis of Iranian Colors in Graphic Posters with the Theme of Iran

Problem Definition: Relatively speaking, there are elements or phenomena in the universe whose origin, use, repetition, and representation have caused the formation of collective memories, and in their light, a sense of belonging or identity has been formed. One of these elements is color, which may be attributed to a group or a nation within a certain or wide range in a non-written form, regardless of whether the subject is right or wrong. Graphics, as a visual medium from form and color, conveys various subjects; thus, cultural issues and national culture can also be a part of it. To address this issue, the present research aims to find the answer to the following questions: (1) "what are the most frequent colors related to Iran in graphic posters with the theme of Iran or culture?" and (2) "What are the possible reasons for these colors?". Objective: Knowing Iranian intangible symbolic elements and better understanding different variants of Iranian visual culture are the main goals of this research. Research method: In this research, data were collected using library resources, databases, and visual graphic evidence. Then, using the method of visual content analysis, by collecting color samples from posters related to Iran in a pseudo-statistical manner, the most frequent colors were identified and then described and analyzed. Results: This study showed that to represent the Iranian color, except for the corporate color and the official flag, Iranian graphic designers referred to the colors related to their culture, which are often derived from cultural and artistic products, handicrafts, the color of the climate and ecosystem, traditional arts, Iranian-Islamic architecture, calligraphy, and the like. They also reproduced a spectrum of these colors in their work for Iran-related topics. Among these, the most frequent colors associated with Iran are the color spectrum of lacquered red, bright yellow, and brick red, as well as turquoise blue.

تبلیغات