الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید و نقش رسانه استانی در تحقق آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید در استان اردبیل و نقش رسانه استانی در مقوله مهم جهش تولید است. این تحقیق به صورت کیفی اجرا شده است؛ در بخش کیفی، از روش دلفی برای ساختن یک مدل نظام مند از یافته های حاصل از داده های کدگذاری شده، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، 15 تن از خبرگان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. براساس یافته ها، موانع، راهکار و نقش رسانه استانی در تحقق اهداف جهش تولید از شش عامل استراتژی، محیطی، قوانین و مقررات، زیرساختی و آموزش و یادگیری تشکیل شده است. افزایش نرخ نوسانات ارزی، بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری، عدم آگاهی از فرایندهای توسعه صنایع، مسائل و مشکلات حوزه مدیریتی و... نیز ازجمله موانع مهم جهش تولید هستند؛ در این ارتباط، لازم است رسانه ها با فرهنگ سازی، آموزش دهی، حساسیت زایی، شورآفرینی و انگیزه زایی، به کاهش مشکلات در این زمینه کمک کنند. علاوه بر این، یافته های پژوهش، الزامات و راهکارهای رسانه ای در پیشبرد اهداف درراستای جهش تولید را معرفی کرده اند که نیازمند ایجاد ارتباط با دستگاه های اجرایی، تبادل اطلاعات با متصدیان و مجریان بخش های مختلف است.Requirements, Barriers and Solutions of the ‘Production Leap’ and the Role of Provincial Media in Actualizing That
The purpose of this study is to identify the requirements, barriers and local strategies of ‘production leap’ in Ardabil province and the role of provincial media in actualization of the production leap. This research has been done qualitatively. In the qualitative part, Delphi method was used to construct a systematic model of the findings from the coded data. The statistical population of this study were 15 experts who were selected using purposive and snowball sampling. Based on the findings, obstacles, strategies and the role of provincial media in achieving the goals of the production leap consist of six factors: strategy, environment, rules and regulations, infrastructure, teaching, and learning. Increase of the currency rate fluctuations, high investment costs, lack of awareness of the industrial development processes, management issues and problems, etc. are, also, among the important obstacles to the production leap. Considering that, the media should reduce the relevant problems through culturalization, education, sensitization, excitement and motivation. In addition, the findings of this study introduced media requirements and strategies to promote the goals in the direction of the production leap, which requires communication with the executive organizations and exchange of information with managers and executives of different sectors.