آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

ظرفیت های خاص عنصر زمان ، چونان علمی و هنری بودن آن ، که می توان در دراماتیک سازی پدیده ها مورد نظر قرار گیرد، ویژگی منحصربفردی به آن در مقوله سینما بخشیده و خوانش های متفاوتی را دامن زده است، خوانش هایی که منجر به دریافت های متنوع می شود و قابلیت های نمایشی آن را هر چه بیشتر آشکار می سازد. یک خوانش متفاوت را از دریچه ی نظریه دریافت و خصوصیاتی که در زمینه ی پژوهش های مختلف ایجاد می کند، می توان جستجو نمود.هدف اساسی این پژوهش، پاسخ دادن به این پرسش است که سینما چگونه زمان را عرضه می کند و مخاطب چگونه زمان را دریافت می کند؟ این مقاله توصیفی – تحلیلی است. وجه توصیفی آن بحث زمان از منظر متفکرین و تمرکز روی زمان سینمایی است و جنبه تحلیلی آن به بازنمایی زمان سینمایی از دریچه نظریه دریافت، پرداخته است .برای گردآوری اطلاعات نیز از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در نتیجه ی پژوهش نشان داده شده است که مواردی چون پایان باز، نشانه ها و رمزگان سینمایی، نگاه های منتقدانه ( نقد گرایی)، تکرار و دریافت ابعاد جدید، پرکردن فضاهای خالی داستانی، دریافت متفاوت و وابسته به شرایط فردی و فکری و پیشینی و در هربار تماشا و... ازجمله ویژگی هایی است که از طریق آن، مخاطب می تواند به دریافت پدیده زمان در سینما نایل گردد.

Analysis and Study of cinematic time from reception theory viewpoint

The special capacities of the time element, such as the scientific and artistic nature of this particular phenomenon, which can be used in the dramatization of phenomena, has given it a unique feature in the category of cinema and has created different readings, readings that lead to various receptions. And reveals its dramatic capabilities . A different reading can be found through the sight of reception theory and the characteristics that creates in the field of various researches. The main Research objective is to answer the question of how cinema presents time and how the audience receives time? As a result of research, it has been shown that items such as open ended, cinematic signs and codes, critical views (critique), repeating and receiving new dimensions, complete empty story spaces, different reception depending on individual, intellectual and prior conditions am, etc. are some of the features the audience by them can achieve the phenomenon of time in cinema.

تبلیغات