تحلیل محتوای کتاب نهج البلاغه از منظر پرورش مهارت های مدیریتی: کاربردی در برنامه درسی تربیت معلم
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب نهج البلاغه بر مبنای مؤلفه های مهارت های مدیریتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و مؤلفه های پرورش مهارت های مدیریتی (شامل: علم و دانش، حسن تدبیر، شایستگی و کفایت، رفق و مدارا) در خطبه 1 تا 100 نهج البلاغه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که کتاب نهج البلاغه به طور مستقیم برای پرورش مهارت های مدیریتی تلاشی آشکار داشته و مضامین مدیریتی را بازتولید نموده است. بنابراین، مطالعه و تحلیل این کتاب برای دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان که مدیران آینده کلاس ها و مدارس هستند، پیشنهاد می شود، زیرا عملکرد مدیران آموزشی کارآمد تربیت معلم، بر تحول عواطف و ارزش های دانشجو-معلمان اثرگذار است و می تواند به عنوان مولفه ای از برنامه درسی پنهان در برنامه درسی تربیت معلم مورد توجه قرار گیرد.Content Analysis of Nahj ol-Balāghah from the Perspective of Developing Managerial Skills: An Application in the Curriculum of Tarbiayt Mo’allem
The purpose of the present study is to analyze the content of Nahj ol-Balāghah based on the components of managerial skills. The method of study is descriptive-analytic and the components of developing managerial skills including science and knowledge, good policy, qualification and sufficiency, gentleness and tolerance in the 1 st to the 100 th sermons of Nahj ol-Balāghah were studied. The results indicated that the book of Nahj ol-Balāghah has had an explicit effort to develop managerial skills and has reproduced managerial themes. Therefore, the study and analysis of this book is suggested for students-teachers of Fahangiyān university who are the future managers of classes and schools. The performance of the efficient educational principles of Tarbiyat Mo’allem would be effective on the transformation of the sentiments and values of students-teachers and can be considered as a component in the implicit curriculum of Tarbiyat Mo’allem.