آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی پیشنهادی برای واحد درسی فلسفه تربیتی اسلام در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و یافته ها نشان داد که اهداف کلی در طرح درس پیشنهادی برای واحد درسی فلسفه تربیتی اسلام این است که دانشجو بتواند مهم ترین بنیادهای نظری و مؤلفه های نظام تربیت اسلامی را به خوبی درک نماید، فلسفه تربیتیِ شخصی خود را به عنوان چارچوب فکری و ارزشی عمل در موقعیت های تربیتی شکل دهد و به ارزیابی واقعیت های تربیتی موجود در کشور بر پایه مبانی و اصول تربیت اسلامی بپردازد. تنظیم اهداف کلی مذکور و محتوای همسوی با آن بر اساس سطوح شناختی، عاطفی و روانی حرکتی است. در مورد راهبردهای تدریس هم مشخص گردید که پیش مطالعه و تحقیق فردی، توضیح همراه با پرسش و پاسخ استاد و در مواقع لازم بحث گروهی و انجام فعالیت های یادگیری مربوط به هر بحث به طریق فردی یا گروهی در کلاس یا خارج از آن می تواند راهگشا باشد. همچنین برای تشخیص میزان و چگونگی نیل دانشجو-معلمان به اهداف فلسفه تربیتی اسلام پیشنهاد می شود از ارزشیابی های پایانی، فرآیندی، پوشه کار و قضاوت ها و مشاهدات مدرس استفاده شود.

A Suggested Model for Teaching the Course of Educational Philosophy of Islam at Farhngiyān University

The purpose of the present study is to present a suggested model for teaching the course of educational philosophy of Islam at Farhangiyān university. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the general objectives of the course of Educational Philosophy of Islam is that students can understand the most important theoretical foundations and components of Islamic educational system well, form their personal educational philosophy as an intellectual and practical framework to perform in different educational situations, and evaluate the existing educational facts in the country based on Islamic foundations and principles. The arrangement of the above-mentioned general objectives and developing the contents in line with those objectives should be based on cognitive, emotional, and mental-dynamic stages. As for teaching strategies, it was determined that pre-study and individual research, explanation along with question and answer by the professor, and if needed, group discussion and doing learning activities related to any discussion through individual or group participation inside or outside the class can be effective. Furthermore, in order to recognize how much students-teachers have achieved the objectives of the course, it is suggested to use summative and formative evaluation, work folder, as well as the judgements and observations by the teacher.

تبلیغات