تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مبتنی بر روش ویلیام رومی
آرشیو
چکیده
یکی از روش های فعال کردن دانش آموزان، تألیف محتوای کتاب به صورت فعال می باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دهم انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن روش تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل کل کتاب جغرافیای ایران مقطع دوم متوسطه (به صورت تمام شمار) که در سال 1399 چاپ شده است، می باشد که مؤلفه های متن، تصاویر و پرسش یا فعالیت های کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه به محاسبات انجام شده، ضریب درگیری متن برابر با 145/0 و ضریب درگیری تصاویر به میزان 575/0 حاصل گردید. ضریب درگیری فعالیت ها نیز به میزان 84/4 محاسبه گردید. با توجه به نظر ویلیام رومی، زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 4/0 تا 5/1 باشد، درنتیجه می توان گفت با توجه به این که مقادیر ضرایب درگیری محاسبه شده در کتاب مذکور، فقط واحد متن تصاویر و مطلوب بوده و ازآنجایی که ضریب درگیری متون و فعالیت ها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمی باشد و شایسته است برنامه ریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای ایران پایه دهم، در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر، بر میزان مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد.Content analysis of the Geography book of Iran in grade 10 based on the method of William Romey
Effective method to activate students is to actively write the content of the book. The aim of this study is to investigate and analyze the content of the tenth grade geography book of Iran. This research is descriptive and its method is content analysis method based on William Rumi method. The population and statistical sample of this research includes the whole book of geography of Iran in the second grade of high school (in full) which was published in 1399, in which the components of the text, pictures and questions or activities of the book have been analyzed. According to the calculations, the text coefficient of conflict was equal to 0.145 and the image coefficient of conflict was 0.575. The coefficient of conflict of activities was calculated to be 4.84.According to William Rumi, a textbook is active when its engagement coefficient is 0.4 to 1.5, so it can be said that considering the values of engagement coefficients calculated in the book, only the unit of images and desirable And since the coefficient of involvement of the text and activities based on the method of William Rumi is not optimal, so the content of the present book is not appropriate. so the content of the present book is not appropriate and is worthy of course planners and authors. The 10th grade Iranian Geography textbook should be more careful in designing and compiling it,, more emphasis should be placed on the extent of students' participation in the learning process.