آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

برنامه درسی در عمل، درواقع تفسیر و برداشتی است که معلمان از برنامه قصد شده دارند و براین اساس آن را به اجرا درمی آورند. هدف پژوهش کاربردی حاضر، ارزشیابی برنامه درسی جدید فیزیک در عمل با استفاده از الگوی ارزشیابی انسان گرایانه خبرگی و نقد تربیتی آیزنر می باشد که با رویکرد کیفی و به شیوه نقادی زنده انجام شده است. در این پژوهش نمونه گیری به شیوه هدفمند در دسترس و جهت گردآوری داده ها از ابزار مشاهده با حضور مستمر نقاد در هفت کلاس درس فیزیک در مدارس متفاوت، مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسش نامه باز پاسخ، ضبط تعاملات گفتاری و تصویربرداری استفاده شده است. تحلیل داده ها به شیوه تحلیل مضمون و با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام و منجر به شناسایی ۸۸ مضمون پایه، ۲۰ مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر گردید. جهت اعتباربخشی به پژوهش معیارهای استحکام ساختاری، اعتبار اجماعی و کفایت ارجاعی برآورده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده و عدم انطباق کافی برنامه ها، آموزش مؤثر معلمان در خصوص اسناد بالادستی و همچنین برنامه درسی جدید ضروری به نظر می رسد.  

Evaluation of The Enacted New Physics Curriculum: A Research based on Eisner' s Educational Connoisseurship and Criticism

The Enacted curriculum is, in fact, the interpretation and perception that teachers intend of the curriculum and implement it accordingly. The aim of the present applied research is to evaluate the new physics curriculum in action using Eisner's educational connoisseurship and criticism humanistic model, which has been done with a qualitative approach and live critique method. In this research, purposeful convenience sampling and data collection using observation tools with continuous presence of critics in seven physics classes in different schools, semi-structured interviews, open-ended questionnaires, recording speech interactions and imaging have been used. Data analysis was performed by content analysis using open and axial coding and led to the identification of 88 basic themes, 20 organizing themes and 5 global themes. In order to validate the research, the structural corroboration, consensual validation, referential adequacy have been met. Given the results obtained And insufficient compliance with curricula, effective teacher training on upstream documents as well as the new curriculum seems necessary.

تبلیغات