آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

این پژوهش اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر کاهش نشانگان اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد اهواز بوده است. روش: این پژوهش نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد شهر اهواز در سال1395 بود. 100 نفر از دانشجویان دختر مجرد انتخاب شدند و پس از تست افرادی که نمرات بالاتری در پرسشنامه نشانگان اختلالات روانی SCL90-Rبدست آورده بودند (30 نفر) انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه شرکت کردند. ابزار پژوهش: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 و روش تحلیل مانکوا استفاده شد. یافته ها: درمان ذهن آگاهی بر نمرات اختلالات روانی یعنی شکایات جسمانی، وسواس ، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش داد(01/0p<). نتیجه گیری: از درمان ذهن آگاهی در کاهش نشانگان اختلالات روانی در دانشجویان دختر مجرد می توان استفاده نمود.

تبلیغات