توسعه فناوری ها و گسترش صنایع از یک سو ، رشد فزاینده جمعیت در سرتاسر دنیا از سوی دیگر، باعث شده بسیاری از معادلات و روابط دنیای امروز بر مبنای دادو ستد انرژی و تکنولوژی های مربوطه استوارباشد. در این بین نیاز کشورهای در حال توسعه همچون ایران به منابع انرژی برای رشد و پیشرفت در همه زمینه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.بنابراین به نظر می رسد آشنایی با منابع انرژی، کمبودها و محدویت ها در قالب برنامه درسی می تواند به پرورش شهروندی مسئول و آگاه در آینده کمک کند. از طرفی با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در رویکرد کتب علوم تجربی رخ داده و بیشترین تاکید این کتاب ها بر آموزش از طریق فرایند علمی است، در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش تحلیل محتوا کمی، میزان توجه محتوای کتب به آموزش مبحث انرژی از طریق فرایند علمی مورد بررسی قرار گیرد. برای جمع آوری اطلاعات، ابتدا صفحاتی از کتاب که به مبحث مورد نظر پرداخته اند، جدا شده و سپس جملات مربوط با توجه به مهارت به کار برده شده طبقه بندی شده اند . جدول مربوط به شمارش جملات در نرم افزار اکسل وارد شده و نمودارهای مربوط رسم گردیدند.