گسترش شهرنشینی، استفاده روزافزون از اتومبیل شخصی و محدودیت توسعه شبکههای ارتباطی بر مشکل ازدحام ترافیکی بهویژه در شهرهای بزرگ کشور افزوده است. از تبعات چنین وضعیتی، حوادث زیاد رانندگی و خسارت های ناشی از آن میباشد. مقاله حاضر کوشش میکند الگوی توزیع فضایی حوادث ترافیکی و دلایل احتمالی آن را در شهر رشت که از بالاترین آمار حوادث رانندگی در ایران برخوردار است، بررسی نماید. بخش عمده داده های مورد استفاده مبتنی بر آمار حوادث رانندگی درون شهری رشت در سال 1385 می باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مسیر کمربندی و خیابانهای اصلی منشعب از مرکز شهر در مقایسه با خیابان های کوتاهتر و واقع در محدوده بین مرکز و پیرامون شهر مقادیر حوادث رانندگی بیشتری دارند. در عین حال فرم و موقعیت تقاطعها با میزان حوادث ترافیکی آنها در رابطه میباشد و تقاطعهای به شکل فلکه بهویژه در امتداد مسیر کمربندی نسبت به تقاطعهای چهار راه و یا سه راه در قسمتهای دیگر شهر حوادث ترافیکی بیشتری دارند. این در حالی است که تمرکز فعالیتهای تجاری، خدماتی و اداری مهم در محدوده مرکزی شهر با مقادیر بالای حوادث ترافیکی در خیابان های مهم و منشعب از مرکز مرتبط می باشد. بنابراین حذف ترافیک ترانزیت از داخل شهر، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، اصلاح فرم، غیرهمسطح کردن تقاطعهای مهم و بهبود کیفیت معابر موجود به منظور عبور حجم بیشتر ترافیک از مواردی هستند که بایستی در کاهش حوادث ترافیک شهری مورد توجه قرار گیرند.