هدف این پژوهش طراحی مدل، کشف و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کلان برآورد اطلاعات راهبردی فرهنگی در سطح فرهنگ اجتماعی و احصاء شاخص های هریک از مؤلفه های آن است. در این زمینه، پس از مرور ادبیات موضوع، شامل: چیستی فرهنگ اجتماعی، مدیریت راهبردی و برآورد اطلاعات فرهنگی در سطح ملی، مؤلفه های هر یک از ابعاد و شاخص های هر مؤلفه شناسایی شد.با هدف برازش مدل اندازه گیری، ساختاری و کلی، پرسشنامه ای طراحی و به جامعه آماری سپرده شد. داده های حاصل توسط نرم افزار پی ال اس[1] تحلیل گردید. جامعه آماری مطالعه متشکل از: مدیران ارشد استادان دانشگاه و مسئولان عرصه فرهنگی شاغل در شورای انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مدرسین دانشگاه های مختلف کشور همچنین فرماندهان واحدهای فرهنگی نیروهای مسلح بود که 102 نفر به صورت تمام شمار و هدف مند در تحقیق مشارکت داشته اند. یافته ها نشان می دهد «فرهنگ اجتماعی» به عنوان یکی از ابعاد کلان برآورد اطلاعات فرهنگی در سطح ملی برازش گردیده و مؤلفه ها و شاخص های منظورشده با ضریب بار عاملی مناسب دارای روایی و پایایی مطلوب در سازه فرهنگ اجتماعی ارائه شده است.