چکیده

متن

سال 1357 در کوران انقلاب اسلامی هنگامی که آشکار شد روند تحولات انقلابی کشور به مرحله بازگشت ناپذیری رسیده و امکان هرگونه مصالحه میان شاه و مخالفانش از بین رفته و شاه چاره‌ای جز خروج از کشور ندارد، موضوع تشکیل شورای سلطنت، که پس از خروج او اداره امور کشور را بر عهده گیرد موردتوجه جدی رژیم و نیز آمریکاییان قرار گرفت.
پیش از آن، حداقل از دوره نخست وزیری شریف امامی به بعد، موضوع تشکیل شورای سلطنت بر سر زبان‌ها بود، اما شاه رضایتی به این امر نشان نمی‌داد. بویژه علی امینی طی ماه‌های آبان و آذر 1357 از شاه می‌خواست به تشکیل شورای سلطنت رضایت دهد و شرط می‌کرد که اعضای این شورا ضرورتا نباید پس از تحولات سال 1342 وابستگی آشکاری به رژیم پهلوی داشته باشند.
امینی، شخص خود، دکتر کریم سنجابی، محسن پزشکپور و دکتر غلامحسین صدیقی را برای احراز این مقام مناسب می‌دانست اما شاه به رغم ابراز تمایل اولیه نسبت به این ایده امینی، پس از مشورت با افرادی ‌مانند اردشیر زاهدی، غلامعلی اویسی و سپهبد رحیمی، حرف خود را پس گرفت ولی با گسترش توفان انقلابی مردم ایران و بویژه پس از تظاهرات عظیم تاسوعا و عاشورای سال 1357 بار دیگر به علی امینی متوسل شد تا طرح تشکیل شورای سلطنت را پی بگیرد.
او در اولین گام بر آن شد گروهی از چهره‌های سیاسی مذهبی شاخص در میان انقلابیون و برخی افراد خوشنام دیگر را برای بر عهده گرفتن این مقام، معرفی و در واقع رضایت آنان را به پذیرفتن این سمت جلب کند، اما پس از مدتی آشکار شد که هیچ یک از چهره‌های انقلابی در میان احزاب و گروه‌های مختلف حاضر به عضویت در آن نیستند، اما به هر ترتیب در آستانه خروج شاه از کشور و در روز 24 دی 1357 افراد زیر به عنوان اعضای شورای سلطنت انتخاب و معرفی شدند.
شاهپور بختیار، دکتر محمد سجادی، جواد سعید، علیقلی اردلان، دکتر عبدالحسین علی آبادی، محمدعلی وارسته، عبدالله انتظام، عباس قره‌باغی و سیدجلال‌الدین تهرانی.
گفته شد که پس از خروج شاه از کشور شورای سلطنت عهده‌دار تمام وظایف و اختیارات مقام سلطنت خواهد بود. با این حال فقط 2 روز پس از خروج شاه از کشور آیت‌الله امام خمینی طی سخنانی شورای سلطنت را غیرقانونی خواند و دخالت آنان در امور کشور را جرم دانست و از آنان خواست به سرعت از این شورا کناره‌گیری کنند.
به دنبال آن، سیدجلال تهرانی رئیس شورا برای ملاقات با امام به پاریس رفت و امام شرط پذیرش او را، استعفا و اعلام غیرقانونی بودن شورای سلطنت دانست که با تحقق این شرط در اول بهمن 1357به ملاقات امام رفت. استعفای تهرانی بزرگ‌ترین پیروزی مردم تهران پس از خروج شاه خوانده شد و بازتاب وسیعی در جهان داشت.
منبع:
نسرین خدایاری، «شکل‌گیری و فروپاشی شورای سلطنت؛ تیر خلاص بر پیکر رژیم شاهنشاهی»، جام‌جم، 3/11/84، ص 11.
 
پنجشنبه 12 دی 1387   
  

تبلیغات