چکیده

آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان، رویدادی است که طی آن در مهرماه سال 1357، عوامل حکومت پهلوی برای مقابله با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع این شهر را به آتش کشیدند . این رخداد، تاثیر مستقیم و بارزی بر جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استان‌های دیگر کشور داشت.روز اربعین شهدای 17 شهریور تهران و در اولین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، در 24 مهر 1357، حدود 20 هزار نفر از مردم کرمان برای بزرگداشت آنها، به دعوت علما و روحانیون در مسجد جامع این شهر اجتماع کرده بودند. بازار و مغازه‌ها تعطیل شده بود، اما این اجتماع با حمله گروهی از کولی‌های اجیر شده اطراف شهر به مسجد جامع این شهر و آتش زدن آن به خاک و خون کشیده شد.

متن

به گزارش روزنامه کیهان، حدود 200 نفر از ساکنان زاغه‌نشین که در کرمان به کولی‌ها معروف هستند، با در دست داشتن چوب و میله آهنی و در حال دادن شعار به طرفداری از دولت، از چند خیابان شهر عبور کردند و ساعت 05:11، در حالی‌که حجت‌الاسلام صمدانی بالای منبر بود، به مسجد حمله کردند.کولی‌ها، دوچرخه و موتور مردمی را که داخل مسجد بودند، روی هم انباشتند و به آتش کشیدند. به دنبال این حادثه، عده‌ای از مردم داخل مسجد به ‌طرف آنها به ‌راه افتادند. از طرف پلیس تیراندازی آغاز شد و مردم دوباره به داخل مسجد برگشتند.
جمعیتی که در صحن مسجد بودند، به داخل شبستان هجوم آوردند و درهای شبستان را برای جلوگیری از هجوم مهاجمان بستند.طولی نکشید فضای شبستان را گازهای خفه‌کننده پر کرد، درهای بسته شبستان شکسته شد، 200 چماق به دست، وارد شبستان شدند و مردمی را که در مسجد بودند، زدند و از مسجد بیرون کردند.
هم‌زمان با این حمله خونین که منجر به مجروح شدن عده زیادی شد، اثاث، فرش‌ها، زیلوها و قسمتی از ساختمان مسجد به آتش کشیده شد و قرآن‌های داخل مسجد آتش گرفت.
هنگامی که مردم از مسجد بیرون ریختند، گروهی به تعقیب‌شان پرداختند و ماموران هم بدون توجه به دستور افسران، خود‌شان با مردمی که از مسجد بیرون آمده بودند مقابله و شروع به تیراندازی کردند که مردم ناچار به داخل مسجد برگشتند.
در این حادثه چند خبرنگار هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. روزنامه کیهان، زخمی‌ها را بیش از 200 نفر و کشته‌ها را 5 نفر گزارش کرد، اما مقامات شهری کرمان تنها از کشته شدن یک نفر خبر دادند.
30 مهر 1357 کیهان
       

پنجشنبه 23 مهر 1388
 

تبلیغات