چکیده

در این بخش برخی از اسناد ساواک در مورد شهید هاشمی‌نژاد و فعالیت‌های سیاسی و آثار فرهنگی او منتشر می‌شود. ساواک در این اسناد به درستی به تاثیر آثار قلمی این شهید بخصوص کتاب مناظره دکتر وپیر در میان نسل جوان اشاره می‌کند. بررسی اسناد نشان می‌دهد که سازمان اطلا‌عات و امنیت رژیم شاهنشاهی از افزایش موقعیت اجتماعی شهید هاشمی نژاد هراسان بود

متن

  سند شماره ا
از: ساواک خلیج فارس
شماره:7004/16/ه
به: مدیرت کل اداره سوم 225
تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
کریم دیداری و شیخ عبدالمجید ذاکری
پیرو شماره 5832/ه 30/6/44
اخیرا تعدادی کتب توسط کریم دیداری به شیخ عبدالمجید ذاکری روضه‌خوان در اهرم داده که برایش در آن نواحی به فروش برساند و شیخ مذکور هم کتابها را در زیر عبای خود پنهان نموده به افراد و روسای ادارات رجوع و به هر نحو که شده با بیان جمله (شنیده‌ام شما مرد وطن‌پرستی هستید) به آنها می‌فروشد که اکنون یک جلد از آنها بنام مناظره دکتر و پیر که در آن انتقاداتی افراطی و تحریک‌آمیز و متعصانه انجام گرفته و مامور ویژه این ساواک آن را خریداری نموده‌ است به پیوست تقدیم می‌گردد.
خواهشمند است مقرر فرمایید ضمن مطالعه از صفحه 373 تا 483 این کتاب چنانچه انتشار این گونه کتب که اشکالات فراونی را برای این ساواک فراهم نموده بلامانع است به این ساواک اعلام تا از تضییع وقت جلوگیری به عمل آورده شود. در غیر این صورت مراتب به ساواک قم اعلام شود تا ترتیبی اتخاذ گردد که از چاپ این قبیل کتب در شهرستان قم جلوگیری به عمل آید.
رئیس ساواک فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس سرهنگ مکری
سند شماره 2
به: ریاست ساواک استان خراسان(مشهد)
از: اداره کل سوم (316)
تاریخ: 21/6/49
شماره: 2862/316
درباره: سید عبدالکریم هاشمی نژاد
عطف به 11389/9ه 15/5/49
به طوری که استنباط گردیده یاد شده در آینده موقعیت مناسبی کسب و یقینا وجهه قابل توجهی در اجتماع بدست خواهد آورد.
علیهذا خواهشمند است دستور فرمایید از هم‌اکنون ترتیبی اتخاذ گردد که ضمن تحبیب از او به نحو مقتضی همایش جلب و مراتب را با تعیین تاریخ عزیمتش به تهران باین اداره کل اعلام دارند.
مدیر کل اداره سوم
مقدم
گیرند: ریاست ساواک تهران(ه3)
عطف به 14976/20ه 5/3/49 جهت اطلاع و در صورتی که یاد شده در تهران می‌باشد تعیین آدرس محل سکونت و تلفن وی و اعلام نتیجه.
آقای کمانگر اقدام نمایند. 26/9/49
فعلا اقدامی ندارد. کمانگر 26/6/49
10183
سند شماره 4
از: اداره یکم عملیات و بررسی
به: ریاست اداره دوم عملیات (بخش 225)‌
درباره: کتاب مناظره دکتر و پیر
کتاب فوق‌الذکر چاپ نهم از انتشارات موسسه مطبوعاتی فراهانی نوشته عبدالکریم هاشمی‌نژاد که از روحانیون مقیم مشهد می‌باشد به تعدادی در بوشهر توزیع گردیده است.
این کتاب مورد بررسی واقع شده و مطالب آن زننده انتقادآمیز و تحریک کننده می‌باشد. خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضی نسبت به جمع‌آوری و تجدید چاپ کتاب مزبور اقدام و نتیجه را اعلام فرمایند.ش
رئیس اداره یک عملیات و برسی لیقوانی

            
پنجشنبه 23 مهر 1388
 

تبلیغات