نگرش مدیریت راهبردی

نگرش مدیریت راهبردی

نگرش مدیریت راهبردی سال 2 زمستان 1403 شماره 4 (پیاپی 8) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و اولویت بندی پیشران های توسعه مدیریت عملکرد مالی (مورد مطالعه: بیمه دانا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: عملکرد مالی مدیریت روابط مدیریت اطلاعات مدیریت لجستیک مدیریت کیفیت

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : 0
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی پیشران های توسعه مدیریت عملکرد مالی در شرکت بیمه دانا استان سیستان و بلوچستان می باشد. با توجه به اینکه تحقیق حاضر، یک پژوهش پیمایشی و کاربردی است لذا برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دست اندرکاران امور مالی شرکت بیمه دانا در استان سیستان و بلوچستان می باشد که تعداد 35 نفر در نظر گرفته شده است که همه آنها با روش سرشماری انتخاب گردیدند. در ابتدا عوامل اصلی موثر در عملکرد مالی شرکت بیمه دانا که از طریق تکنیک دلفی شناسایی شدند که شامل مدیریت روابط، مدیریت اطلاعات، مدیریت لجستیک و مدیریت کیفیت بودند. در بخش دوم جهت اولویت بندی عوامل و شاخص های آن از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شده است که روایی آن توسط خبرگان تایید شده بود و جهت سنجش پایایی، صحت و دقت پاسخگویی خبرگان از نرخ ناسازگاری استفاده گردید و باتوجه به مقادیر نرخ ناسازگاری که کمتر از 0.1 محاسبه شدو پایایی آن تایید گردید. یافته های تحقیق نشان داد که از میان پیشران های چهارگانه عملکرد مالی، بعد مدیریت لجستیک با وزن 0.363 بالاترین اهمیت را در میان ابعاد و بعد مدیریت کیفیت، مدیریت روابط و مدیریت اطلاعات به ترتیب با وزن های 0.320، 0.179 و 0.138 در اولویت های دیگر قرار دارند. در این راستا بمنظور ارتقاء قدرت مالی شرکت ها، باید مدیران واستراتژیست ها به پیشران ها و کاتالیزورهای توسعه مدیریت عملکرد مالی در سازمان ها توجه ویژه ای گردد تا هم به عنوان عصای دست مجریان استراتژیهای سازمانی باشد و هم قابلیت برانگیختن کارکنان و پیش بینی تغییرات محیطی را داشته باشد.
۲.

نقش فناوری اطلاعات در خدمات تامین اجتماعی با تمرکز بر جنگ(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: تامین اجتماعی جنگ فناوریهای نو ظهور سین-تک فناوری اطلاعات

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
کرونا بسیاری از نظام های رفاه و تأمین اجتماعی و تجربیات علمی و عملی موفق دنیا را در این زمینه به چالش کشیده است، از طرفی تغییر معماری سازمانی مجموعه های نظامی و روند تغییرات الگوواره (پارادیم)های جنگی به سمتی حرکت کرده و می کند که در آن نقش نیروهای انسانی زبده، متخصص، حرفه ای، ماهر و روزآمد در زمینه به کارگیری فناوری های نوظهور، روز به روز پُررنگ تر می شود. بدیهی است جذب، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی باکیفیت تر، نیازمند برقراری یک نظام رفاه و تأمین اجتماعی کارآمدتر برای این افراد است. به طور کلی مقولات «امنیت» و «تأمین اجتماعی» به معنای فراهم سازی نیازهای اولیه و اساسی و ایجاد آرامش خاطر و امید به آینده، مقارنت و ملازمت زیادی با یکدیگر داشته و نقش تعیین کننده ای در وظایف دولت ها دارند. فناوریهای نو ظهور در عرصه ICT مبتنی بر ابزارهای هوشمند و شبکه های اجتماعی، تأثیر و تأثرات زیادی بر این حوزه داشته و دارند. در این مقاله ابتدا مفهوم تأمین اجتماعی و نقش و اهمیت آن در ارتباط با منابع انسانی نظامی تشریح و سپس روندهای به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات و نیز تغییر دیدمان (الگوواره) جنگ ها ارائه و به پُررنگ تر شدن نقش منابع انسانی کیفی که سالم، ماهر و دارای تأمین باشد، در فراروندهای (مگاترند) جنگی می پردازد. احصاء اثرات جنگ بر چرخه منابع و مصارف سازمان ها و صندوق های بیمه گر اجتماعی و نیز ارائه فهرست فناوری های نوظهور و تحلیل کاربرد آنها در جنگ و نیز در ارائه خدمات تأمین اجتماعی و ارائه الگوی تأمین اجتماعی بُن سازه ای، دیجیتال و هوشمند، بخش های انتهایی مقاله را تشکیل می دهند و در پایان دستاوردها و نتایج حاصل از به کارگیری فناوری های نوظهور در ارائه خدمات تأمین اجتماعی، تبیین می شود.
۳.

تأملی در بنیان های نظری جنگ شناختی بر اساس روش فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: جنگ شناختی فناوری علوم اعصاب آموزش عامل انسانی حقوق هوش مصنوعی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : ۲
جنگ شناختی محصول ادغام و تلاقی فناوری های نوظهوری است که به دنبال تغییر محاسبات ذهنی است. این جنگ دارای ابعاد و سطوح گوناگونی است که تحلیل هر یک از آنها می تواند به شناخت نسبی از آن کمک کند. در همین راستا، هدف این مقاله، واکاوی بنیان های نظری جنگ شناختی به منظور درک ابعاد و لایه های گوناگون آن است. تحقیق از نوع فراترکیب است که از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. در اولین گام پس از شناسایی و تعیین موضوع (جنگ شناختی)، پرسش های پژوهش مشخص شد و سپس مرور نظام مند ادبیات آغاز شد. منابع یافت شده از نظر عنوان، چکیده و متن بررسی شد و مقالات و گزارش های غیرمرتبط حذف شدند. ابتدا 78 منبع شناسایی شد و سپس در چهار مرحله و با حذف منابع غیرمرتبط، تعداد 22 منبع معتبر بین سال های 2022 تا 2024 تحلیل و محورهای مرتبط با جنگ شناختی و انواع روش های تحقیق در این حوزه در قالب جداول آماری استخراج شد. بر اساس یافته ها، پایه های نظری جنگ شناختی شامل: علوم اجتماعی، علوم رفتاری و مداخلات روان شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری های نوظهور، پردازش اطلاعات در تصمیم گیری، گروه سازی انسان- ماشین، آموزش جنگ شناختی، بنیان های حقوقی، علوم انسانی، سیاست/ ژئوپلیتیک/ رسانه و قلمرو انسان (علوم اعصاب) است. همچنین بر اساس یافته ها، در بیشتر مقالات از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که جنگ شناختی، پدیده ای بین رشته ای است که فناوری های جدید ازجمله هوش مصنوعی، کاربرد زیادی در این جنگ دارد.
۴.

شناسایی عوامل مؤثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: قاچاق کالای ورزشی دلفی فازی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر قاچاق کالای ورزشی در کشور بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با رویکرد دلفی فازی انجام گرفت. نمونه آماری پژوهش را 20 نفر از خبرگان صنعت شامل مسئولین و افراد بالادستی در ساختار اداری که به نوعی با قاچاق کالا در ارتباطند و خبرگان دانشگاهی شامل اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تشکیل داد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. مولفه های اولیه پژوهش با مطالعه مبانی نظری و تحقیقات پیشین شناسایی و در قالب پرسشنامه با طیف پنج تایی لیکرت در سه دور در اختیار پنل خبرگان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با روش دلفی فازی بررسی و عوامل نهایی شناسایی شده در پنج دسته عوامل اقتصادی (7 مولفه)، فرهنگی- اجتماعی (6 مولفه)، سیاسی – مدیریتی (10 مولفه)، بازاریابی (10 مولفه) و عوامل محیطی - جغرافیایی (2 مولفه) تقسیم-بندی شد. بر اساس یافته های پژوهش در عوامل اقتصادی مولفه بالا بودن تعرفه گمرکی، مالیاتی و عوارض، در عامل فرهنگی- اجتماعی مولفه بیکاری و محرومیت مناطق مرزی، در عامل مدیریتی – سیاسی مولفه سیستم اداری نامناسب گمرکی و مالیاتی و مشکلات فرایند ترخیص کالا، در عامل بازاریابی بروز نبودن فناوری بکار رفته در تولیدات داخلی و در عامل محیطی مولفه گستردگی مرزهای جغرافیایی، مهمترین مولفه های موثر بر قاچاق کالای ورزشی بودند. به طور کلی می-توان گفت قاچاق کالا پدیده ایی چندبعدی است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر می گذارد بنابراین برای مبارزه با آن باید تمام عوامل را مورد توجه قرار داد
۵.

شناسایی و اولویت بندی مسائل راهبردی کشور در حوزه علم و فناوری کسب و کار(استارت آپی)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلیدواژه‌ها: استارت آپ فناوری حکمرانی فناورانه نوآوری

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : 0
ارائه تصویری جامع از وضعیت استارت آپ ها در یک کشور، می تواند به برنامه ریزی مطلوب در این حوزه، کمک نماید. تاکنون تحقیق جامعی در این حوزه انجام نشده است .در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق کیفی و براساس نظرات خبرگان حوزه های فناوری و نوآوری، حکمرانی فناورانه، فناوری استارتاپها و اقتصاد به بررسی موضوع پرداخته شده است. در این راستا جایگاه علم و فناوری استارتاپی در اسناد بالادستی شامل فرمایشات مقام معظم رهبری، اصول قانون اساسی، سیاست های کلی و سند الگوی پایه اسلامی ایرانی و ... مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی مسائل راهبردی و اولویت بندی آن است. در این راستا با استفاده از روش کیفی و بهره گیری از مصاحبه با 10 تن از خبرگان و مطالعه کتابخانه ای به شناسایی کدها(295 عدد) پرداخته شد و مسائل راهبردی استخراج شد. مسائل راهبردی بعد از انجام کدگذاری محوری احصا شدند که عبارتنداز: بسترسازی، چابک سازی، تعامل گرایی، نهادینه سازی، نیروی انسانی، نوآوری، کاربردسازی، سیاستگذاری، زیرساخت سازی، هماهنگ سازی، اعتمادسازی، آموزش، دسترس پذیری، انحصارگرایی، قانون محوری، امنیت محوری، فناوری محوری، حمایت گری و تامین مالی. سپس ظرفیت های بالفعل و بالقوه در این زمینه شناسایی شده و نهایتا با استفاده از روش تحقیق کمی(آزمون فریدمن) به رتبه بندی مسائل راهبردی پرداخته شده و اهم مسائل حوزه علم و فناوری در زمینه اقتصاد و کسب و کار و استارت آپ ها معرفی شدند. تهدیدات ناشی از تحریم های بین المللی و ضعف در برنامه ریزی مالی و ضعف اقتصادی با توجه به تورم حاکم من جمله مسائل مورد تاکید در تحلیل کیفی بودند. یافته های تحلیل کمی نیز نشان داد که در حوزه کسب و کارها از منظر اهمیت به ترتیب نوآوری، چابک سازی، کاربردسازی، زیرساخت سازی، سیاستگذاری، تعامل گرایی، بسترسازی، نیروی سازی و نهادینه سازی در رتبه های 1 تا 9 قرار می گیرند.
۶.

ارائه الگوی پادشکنندگی شناختی نیروهای مسلح ج.ا.ایران در مقابله با جنگ شناختی دشمن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلیدواژه‌ها: جنگ شناختی علوم اعصاب روان شناسی شناختی فناوری های نوین پادشکنندگی شناختی

حوزه‌های تخصصی:
تعداد بازدید : 0 تعداد دانلود : ۱
در عصر کنونی، جنگ شناختی به عنوان یک تهدید پیچیده و چندوجهی، با استفاده از ابزارهای روان شناختی، رسانه ای و فناوری اطلاعات، تلاش می کند تا ادراکات، باورها و رفتارهای افراد و جوامع هدف را دست کاری کند. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از ارکان اساسی امنیت ملی، به طور خاص در معرض این نوع تهدیدات قرار دارند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی پادشکنندگی شناختی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ شناختی دشمن انجام شد. این مطالعه کاربردی با ماهیت کیفی، از روش نظریه داده بنیاد (رویکرد گلیزری) برای تحلیل داده های متون علمی و مصاحبه ها بهره برده است. روایی و پایایی پژوهش با نظرات متخصصان و چندسویه سازی تضمین شد. نتایج پژوهش به طراحی الگویی جامع برای پادشکنندگی شناختی نیروهای مسلح در برابر جنگ شناختی دشمن منجر شد که مشتمل بر پنج بُعد اساسی: رهبری و فرماندهی هوشمند با تأکید بر یکپارچگی مهارت های شناختی، عاطفی و اخلاقی؛ کارکنان با محوریت توسعه شایستگی های شناختی، عاطفی و اطلاعاتی/ سواد؛ زیرساخت شامل زیرساخت های اطلاعاتی، آموزشی و سرمایه های انسانی/ اجتماعی؛ نظامات شامل نظام ارزیابی و پاداش، ارتباطی و پیش بینی تهدیدات و فناوری شامل فناوری های اطلاعاتی، امنیتی و آموزشی است. این پژوهش بر این اصل تأکید دارد که ارتقای اثربخش پادشکنندگی شناختی در سازمان نیروهای مسلح نیازمند توجه همه جانبه و یکپارچه به این ابعاد و تعاملات پویا میان آنهاست. درنهایت، پیشنهاد می شود که این الگو به منظور حفظ کارآمدی در برابر تحولات محیطی و ظهور تهدیدات نوین، به طور مستمر مورد ارزیابی و روزآمدسازی قرار گیرد.