مطالعات بین رشته ای در آموزش

مطالعات بین رشته ای در آموزش

مطالعات بین رشته ای در آموزش سال 2 پاییز 1402 شماره 3

مقالات

۱.

بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و عشق به یادگیری: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دختر شهر یزد

کلیدواژه‌ها: ادراک از محیط یادگیری عشق به یادگیری بهزیستی خودتنظیمی تحصیلی دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۵ تعداد دانلود : ۹۵
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و عشق به یادگیری با نقش میانجی بهزیستی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول دولتی و غیردولتی شهر یزد به تعداد 9093 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 بود که بر اساس فرمول کوکرانتعداد 370 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده از پرسشنامه عشق به یادگیری مک فارلن (2003)، ادراک از محیط یادگیری سوئینی، سورنسن و کمیس (1992)، بهزیستی تحصیلی تومینین و همکاران (2012) و خودتنظیمی تحصیلی سواری و کریم زاده (1392) استفاده شد. برای تحلیل داده ها ازنرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین، ضریب همبستگی پیرسون و نرمال بودن داده ها و برای برازش مدل از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که ادراک از محیط یادگیری بر عشق به یادگیری تأثیر مستقیم دارد،ادراک از محیط یادگیری بر بهزیستی تحصیلی تأثیر مستقیم دارد، ادراک از محیط یادگیری بر خودتنظیمی تحصیلی تأثیر مستقیم دارد، بهزیستی تحصیلی بر عشق به یادگیری تأثیر مستقیم دارد، خودتنظیمی تحصیلی بر عشق به یادگیری تأثیر مستقیم دارد و متغیرهای بهزیستی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و عشق به یادگیری نقش میانجی دارد، لذا می توان گفت کهادراک از محیط مدرسه، بهزیستی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلیاز متغیرهای مهم و موثر بر عشق به یادگیری می باشد.
۲.

بررسی ارتباط وضعیت سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) یزد با رشته تحصیلی

کلیدواژه‌ها: سلامت معنوی دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان رشته تحصیلی سلامت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۲ تعداد دانلود : ۶۸
زمینه و هدف:یکی از مهمترین جنبه های سلامت انسان،سلامت معنوی است که بر دیگر ابعاد آن، تأثیر بسزایی دارد. با توجه به اهمیت سلامت معنوی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان،این پژوهش با هدف تعیین وضعیت سلامت معنوی دانشجومعلمان پردیس فاطمه الزهراء یزد مبتنی بر آموزه های اسلامی،و ارتباط آن با رشته تحصیلی انجام شد.مواد و روش ها:پژوهش حاضر،یک مطالعه مقطعی و توصیفی تحلیلی است.جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهراء یزد میباشدکه درپنج رشته تحصیلی(شامل آموزش ابتدایی،آموزش الهیات،آموزش کودکان با نیازهای ویژه، امورتربیتی،ومشاوره)درسال 1402در حال تحصیل بوده اند.حجم نمونه بااستفاده ازجدول مورگان 265دانشجو میباشد.ابزار پژوهش، پرسشنامه سنجش سلامت معنوی مبتنی بر متون اسلامی، تدوین و اعتبارسنجی شده توسط اسکندری و همکاران(1400)می باشد.داده های جمع آوری شده با نرم افزار Spss، موردتجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: داده های جمع آوری شده در این پژوهش، در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور پاسخ به فرضیه های پژوهشی ازآزمونهای آمار استنباطی(خی دو و ضریب همبستگی پیرسون)استفاده شده است.براساس یافته های این پژوهش،سطح سلامت معنوی دانشجویان از بین سطوح ضعیف، متوسط، خوب و عالی، در سطح "خوب" قرار دارد.و رابطه معناداری بین رشته تحصیلی دانشجویان و سطح سلامت معنوی آنها وجود نداردنتیجه گیری:درپژوهش حاضر، سلامت معنوی دانشجویان،درسطح"خوب"قرار گرفته است؛از جمله مهمترین دلایل این امر،انجام مصاحبه ورودی وگزینش افراد ذی صلاح ازبین سایر داوطلبان میباشد.همچنین توجه به مراقبتهای معنوی از سوی مسئولین دانشگاه، وتقویت فضاهای معنوی و فرهنگی که در دانشگاه فرهنگیان در سطح مطلوبی انجام می شود،باعث شده سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد ازسطح مطلوبی برخوردارباشد
۳.

تأثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر ترکیب بدنی و استقامت قلبی عروقی قایق رانان

کلیدواژه‌ها: ترکیب بدنی استقامت قلبی تنفسی قایقرانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۵ تعداد دانلود : ۶۳
سابقه و اهداف: هدف کلی از انجام این پژوهش تاثیر یک برنامه منتخب تمرینی بر ترکیب بدنی، استقامت قلبی تنفسی و قدرت قایقرانان نخبه آب های خروشان بود.روش بررسی: روش پژوهش شبه تجربی بوده که حجم نمونه را 12 نفر از قایقرانان تیم ملی در سنین 21-35 سال تشکیل می دادند. قبل از شروع برنامه اصلی تمرین شاخص های قد، وزن، شاخص جرم بدن،درصد چربی بدن، حداکثر اکسیژن مصزفی اندازه گیری شد. برنامه تمرین به صورت 2 روز در هفته تمرین استقامتی و 3 روز در هفته تمرین قدرتی به صورت مجزا برای خانم ها و آقایان، طی هشت هفته به اجرا در آمد و پس از 8 هفته نیز اندازه گیری مججد از این شاخص ها انجام شد. جهت مقایسه میانگین پیش آزمون و پس آزمون متغیرهای وابسته از آزمون t استفاده شد.یافته ها: نتایج بدست امده t مشاهده شده در سطح P</05 تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شاخص های وزن، جرم بدن،درصد چربی بدن، حداکثر اکسیژن مصزفی ورزشکاران نشان می دهد به عبارت دیگر، برنامه تمرینی اتخاذ شده در 8 هفته موجب افزایش توده بدون چربی بدن در ورزشکاران زن قایقران شده است. این افزایش هم در زنان و هم در مردان مشاهده شده است.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد برنامه تمرینی بر شاخص جرم بدن، درصد چربی بدن، توده چربی بدن، حداکثر اکسیژن مصرفی ورزشکاران قایقران تاثیر داشته و بین میانگین نمرات نها تفاوت معناداری وجود داشت.واژگان کلیدی: ترکیب بدنی، استقامت قلبی تنفسی، قدرت، قایقرانان نخبه
۴.

رابطه برنامه درسی پنهان فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش اجتماعی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان یزد

کلیدواژه‌ها: برنامه درسی پنهان فناوری اطلاعات و ارتباطات هوش اجتماعی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۳ تعداد دانلود : ۶۱
دسترسی آسان به اطلاعات، تحول در روش های ارتباطی و توانایی استفاده از ابزارهای آموزشی نوین، باعث شده است که فناوری به عنوان یک ابزار قدرتمند در فرایند آموزش و یادگیری بکار برده شده و در ارتقای تعاملات و ارتباطات افراد موثر واقع شود. این تعاملات و ارتباطات، ابعاد برنامه درسی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد برنامه درسی پنهان فناوری اطلاعات و ارتباطات می شوند. با توجه به اهمیت این برنامه درسی و نقش کلیدی آن در آموزش و یادگیری، هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین این برنامه درسی و هوش اجتماعی دانشجومعلمان می باشد. جامعه آماری این تحقیق، دانشجومعلمان پسر پردیس شهیدان پاک نژاد دانشگاه فرهنگیان یزد است. بر اساس جدول مورگان، تعداد 248 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی، متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی پنهان فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به منظور بررسی معناداری اختلاف بین دو همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین متغیر پیش بین برنامه درسی پنهان فناوری اطلاعات و ارتباطات با متغیر ملاک هوش اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری نشان داد که از بین سه مؤلفه هوش اجتماعی، فقط مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی رابطه معنا دار با این برنامه درسی دارد.
۵.

بررسی نگرش دانشجو- معلّمان استان لرستان نسبت به دانشگاه فرهنگیان

کلیدواژه‌ها: دانشگاه فرهنگیان دیدگاه دانشجو معلم استان لرستان طیف آزگود 00:40

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۱ تعداد دانلود : ۶۶
هدف اصلی تعریف شده در همه سازمان های آموزشی و پژوهشی همواره دستیابی به سطح مطلوبی از موفقیت و دستآورد های علمی توسط اساتید و دانشجویان بوده است و دانشگاه فرهنگیان نیز به عنوان یکی از مراکز مهم و پر بازده ، از این قاعده مستثنی نیست. لذا بررسی دیدگاه افراد ذینفع در این محیط، که دراین پژوهش دانشجویان تلقی میشوند، میتواند در راستای بهبود هر چه بهتر عملکرد این سازمان آموزشی یاری رسان باشد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از آنجا که در صدد توصیف میزان رضایت دانشجویان از دانشگاه فرهنگیان میاشد، توصیفی است.روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده از مقیاس کیفی با عنوان «طیف آزگود» است.این روش جهت سنجش تفکیک معنایی یا افتراق معنایی بین دو متغیر به کار می رود. بدین صورت که ابتدا ، محرک های ارائه شده به دانشجویان جهت دریافت دیدگاه آنها از دانشگاه فرهگیان که شامل مواردی چون : اساتید ، برنامه درسی ، سرای دانشجویی و کارکنان دانشگاهی بود را به دانشجویان در غالب پرسشنامه طیفی آزگود ارائه دادیم .لازم به ذکر است پایایی پرسشنامه ذکر شده با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ، 7/ بدست آمد و روایی آن نیز از طریق روایی صوری که توسط اساتید مجرب مورد بررسی قرار گرفته بدست آمده. جامعه آماری انتخاب شده عبارت بود از کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان استان لرستان که ورودی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و۹۹ بودند و تعداد آنها ۱۶۸۸ نفر گزارش شد.حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۱۳ است.
۶.

بررسی رابطه فرسودگی شغلی، اعتقادات مذهبی و ذهن آگاهی با توجه به نقش میانجی تاب آوری در بین معلمان دوره ابتدایی شهر یزد

کلیدواژه‌ها: فرسودگی شغلی اعتقادات مذهبی تاب آوری ذهن آگاهی معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۶ تعداد دانلود : ۸۸
فرسودگی شغلی یک نشانگان روانشناختی است و بیشتر با شغل هایی که ساعت زیادی با انسان ها در ارتباط اند دیده می شود. هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی بر پایه ی اعتقادات مذهبی و ذهن آگاهی با توجه به نقش میانجی تاب آوری بود. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات و ارتباط بین متغیرها جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 299 نفر انتخاب شدند. چهار پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(1993)، تاب آوری کونور – دیویدسون (۲۰۰۳)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006) و اعتقادات مذهبی گنجویی و نایب زاده (1393) تکمیل شد. همچنین داده ها به کمک روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داده است که بین متغیرهای اعتقادات مذهبی، ذهن آگاهی با فرسودگی شغلی رابطه ای خطی و معکوس وجود دارد و هر چه معیار تاب آوری در معلمان بیشتر باشد، فرسودگی شغلی معلمان کمتر خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که متغیرهای اعتقادات مذهبی، ذهن آگاهی و تاب آوری، فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد را پیش بینی می کند. علاوه بر این یافته ها نشان داد که تاب آوری میانجی گر رابطه اعتقادات مذهبی و فرسودگی شغلی است و ذهن آگاهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، فرسودگی شغلی را پیش بینی می کند.