آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

این پژوهش در چارچوب روان شناسی مثبت گرا به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر عوامل کلیدی از جمله اضطراب، لذت و انگیزه در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی می پردازد. هدف این مطالعه بررسی نقش هوش مصنوعی در کاهش موانع عاطفی و ارتقای مهارت گفتاری زبان آموزان است. بدین منظور 64 زبان آموز، که از نظر سطح زبانی با آزمون تعیین سطح آکسفورد همگن شده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 19 جلسه در مدت سه ماه از یک پلتفرم اختصاصی آموزش زبان مبتنی بر هوش مصنوعی برای فعالیت های تعاملی و تقویت مهارت گفتاری استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل با روش های سنتی آموزش دیدند. داده های پژوهش با استفاده از مقیاس های معتبر برای اضطراب یادگیری زبان خارجی، لذت یادگیری زبان و انگیزه، پیش و پس از مداخله جمع آوری شد. نتایج تحلیل های کوواریانس نشان داد که گروه آزمایشی پس از مداخله کاهش معنادار اضطراب، افزایش لذت و بهبود انگیزه را تجربه کرده است. آزمون های تی زوجی نیز این تغییرات مثبت را تأیید کردند، در حالی که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. این یافته ها موید پتانسیل تحول آفرین هوش مصنوعی در بهبود شرایط عاطفی و انگیزشی زبان آموزان و ایجاد محیط های یادگیری جذاب و مؤثر است.

Artificial intelligence and foreign language learning: The impact on motivation, anxiety and enjoyment within a positive psychology framework

The present study is set out to investigate the impact of using an AI-powered platform on on key affective factors such as – anxiety, enjoyment, and motivation – among Iranian EFL learners. Relying on the theoretical framework of positive psychology, the study explores how AI can mediate these variables to enhance speaking proficiency by fostering emotional resilience and learner engagement. A total of sixty-four participants, homogenized in proficiency via the Oxford Placement Test, were randomly assigned to experimental and control groups. Within an education semester spanning three months, the experimental group used an AI-speaking assistant for interactive activities, while the control group followed traditional instruction. Data were gathered using validated scales for foreign language anxiety, enjoyment, and motivation, administered before and after the intervention. Independent samples t-tests showed no significant pre-intervention differences between groups. However, post-intervention one-way ANCOVAs revealed significant differences: the experimental group experienced reduced anxiety, increased enjoyment, and heightened motivation. Paired-sample t-tests confirmed these positive changes in the experimental group, with the control group showing no substantial improvements. These findings point to the transformative potential of AI in language education, addressing emotional and motivational barriers. The study highlights the synergy between positive psychology and AI in creating engaging, supportive learning environments for EFL learners.

تبلیغات