آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۲

چکیده

زمینه و هدف: اثربخشی سازمانی را تحقق اهداف سازمانی تعریف می کنند. یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها پاسخ به نیاز بخش صنعت و رده های اجرایی در انجام وظایف و رسیدن به اهداف تعیین شده می باشد. هدف از تحقیق حاضر تحلیل آسیب شناسانه ارتباط دانشگاه جامع علوم انتظامی امین با پلیس های تخصصی فراجا در راستای بهبود اثربخشی سازمانی با رویکرد پیشگیری از جرم در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود. روش: در پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد استفهامی به مطالعه ارتباط موثر دانشگاه با رده های اجرایی پلیس پرداخته شد. شرکت کنندگان در مصاحبه از اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارکنان پلیس های تخصصی فراجا که دارای بیش از پانزده سال خدمت و حداقل پنج سال سابقه خدمت در پلیس های تخصصی را داشتند، انتخاب گردیدند. نخبگان در این تحقیق در مورد اثربخش کردن رابطه دانشگاه با پلیس های تخصصی با رویکرد پیشگیری از جرم مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده های پژوهش با نمونه گیری هدفمند و نظری و مصاحبه با 18 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان پلیس های تخصصی، به دست آمد. خروجی مصاحبه ها در بسته های شرایط (علی، زمینه ای، مداخله گر)، تعامل ها (فرایندها)، پیامدها و راهکارها مبتنی بر مدل گرندد تئوری دسته بندی گردید. به عبارتی برای تجزیه و تحلیل داده ها از نظریه زمینه ای استفاده شد. یافته ها: مطابق با داده ها، چهار مفهوم شامل شرایط (علی، زمینه ای، مداخله گر)، تعامل ها (فرایندها)، پیامدها و راهکارها به دست آمد که به 33 مقوله اصلی تقلیل داده شدند. سپس مقولات اصلی در قالب مدل پارادایمی قرار داده شد و تشریح گردید. نتیجه گیری: اثربخشی سازمانی مفهومی است که سازمان ها در اندازه گیری میزان مؤثر بودن فعالیت های خود در دست یابی به نتایج مد نظر استفاده می کنند. ارتقاء دانش، تربیت و مهارت دانشجویان بدون همسو نمودن محیط آموزشی با نیازهای رده های میدانی اثربخش نخواهد بود.

Model for improving organizational effectiveness in light of the effective relationship between the university and the executive ranks in a pathological perspective with a crime prevention approach (Case study: Relationship between Amin Comprehensive

Background and Objective: Organizational effectiveness is defined as the achievement of organizational goals. One of the important missions of universities is to respond to the needs of the industry sector and the executive ranks in performing tasks and achieving the set goals. The aim of the present study is to develop a model for improving organizational effectiveness in light of the effective relationship between the university and the executive ranks in a pathological perspective with a crime prevention approach in the police command of the Islamic Republic of Iran. Method: In the present study, the effective relationship between the university and the executive ranks of the police was studied using a qualitative approach and an interrogative strategy. The participants in the interview were selected from the faculty members of the university and the employees of the specialized police who had more than fifteen years of service and at least five years of service experience in the specialized police. In this study, elites were interviewed about making the relationship between the university and specialized police effective with a crime prevention approach. Research data was obtained through purposive and theoretical sampling and interviews with 18 faculty members and specialized police staff. The output of the interviews was categorized into packages of conditions (causal, contextual, intervening), interactions (processes), consequences, and solutions based on the grounded theory model. In other words, grounded theory was used to analyze the data. Findings: According to the data, four concepts including conditions (causal, contextual, intervening), interactions (processes), consequences, and solutions were obtained, which were reduced to 33 main categories. Then, the main categories were put into the form of a paradigmatic model and explained.Conclusion: Organizational effectiveness is a concept that organizations use to measure the effectiveness of their activities in achieving the desired results. Improving students' knowledge, training, and skills will not be effective without aligning the educational environment with the needs of field ranks.

تبلیغات