تحلیل نسبت میانِ «دَرْمَه» در مقام آموزه و «بدنِ حقیقت» بودا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله، آموزه ی «دَرْمَه کایَه» شریف ترین بدنْ و بدنِ حقیقت بودا تحلیل و معناشناسی شده است. نظریه ی تری کایَه (سه کالبد)، که در آموزه ی بوداشناختی ریشه داشت و راهبان مَهایانَه مطرح کردند، کوششی بود برای تبیین نسبت میان بودای ازلی و بودای تاریخی در بستر نظام اندیشگی بودیسم. پرسش مقاله در خصوص معنای دقیق واژه ی «بدن» و تأثیر نگرش فلسفی مهایانیست ها در مقایسه با تأثیر طبیعت بودا در تئوریزه شدن دَرْمَه کایَه و نسبت آن با مفهوم «دَرْمَه» در مقام تعلیم بودا است. داده های پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با رجوع به منابع کتابخانه ای گردآوری، تحلیل و تفسیر شده اند. نتایج نشان می دهند دَرْمَه کایَه معادل حقیقت غایی و ازلی ابدی بودا است و بازتاب آموزه ای است که، بر اساس آن، دیدن دَرْمَه دیدن بودا تلقی می شود. تنها در ادبیات متقدم مهایانیستی بود که تَتَتا مطلع شناخت تَتاگَتَه دانسته و دَرْمَه کایَه واجد دلالت های فلسفی، معنایی و هستی شناختی شد. بدین ترتیب، تَتَتا با دَرْمَه کایَه یکی دانسته و، به دلیل حضور در همه چیز، به «بدن کیهانی» بودا بدل شد.Analysis of the Relationship between “Dharma” as Doctrine and the Buddha's “Truth Body” (“Reality Body”)
This article presents a semantic and philosophical analysis of Dharmakāya—the most exalted and truth-body of the Buddha. The Trikāya doctrine (Three Bodies), rooted in Buddhist ontology and developed by Mahāyāna monks, aimed to articulate the relationship between the eternal Buddha and the historical Buddha within Buddhist thought. The study’s central question concerns the meaning of the term “body” and how Mahāyānists philosophical views on Buddha’s nature shaped the theorization of Dharmakāya, particularly in relation to Dharma as the Buddha’s teaching. Research data were collected from library sources and interpreted through a descriptive-analytical method. Findings suggest that Dharmakāya is equated with the ultimate, eternal truth of the Buddha and reflects the doctrine that seeing the Dharma is seeing the Buddha. Only in early Mahāyāna literature was Tathatā regarded as a point of access to the Tathāgata, and Dharmakāya endowed with philosophical, semantic, and ontological meanings. Thus, Tathatā was identified with Dharmakāya and, due to its all-encompassing presence, became the Buddha’s “cosmic body”.







