بررسی تطبیقی سلوک عرفانی و عناصر روایی قصه شیخ صنعان عطار با رمان پدرسرگی تولستوی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
عرفان که به عنوان یک کنش کلامی نظام یافته استعلای درونی شخصیت/ شخصیت های داستان در پیوند با منشأ و خالق هستی را بازنمایی می کند، موجب خلق آثاری درخشان در ادبیات ملل مختلف شده است. در ادبیات ایرانی- اسلامی «عطار» با «شیخ صنعان» و در ادبیات روسی- مسیحی «تولستوی» با «پدرسرگی»، این موضوع را دست مایه قرار داده اند که قهرمانان با درک عشق عرفانی به رستگاری رسیده اند. بنابراین، این دو اثر می توانند به عنوان منابعی برای مطالعه محتوایی در فرهنگ اسلام و مسیحیت مورد توجه باشند. از این روی، مقاله حاضر با رویکرد تطبیقی، ویژگی های ساختاری و محتوایی را در داستان شیخ صنعان و پدرسرگی موضوع تحقیق قرار داده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد در دو داستان، سوژه قهرمان برای رسیدن به عشق حقیقی باید از عقبه دشوار عشق های مجازی یعنی شهرت، اعتبار، نام و ننگ، زنان زیبارو و هستی های ناپایدار گذر کند تا به عشق راستین دست یابد. همچنین، در هر دو داستان نقش خواب و رؤیا، دعا و مناجات، تحمل ریاضت در کنش های شخصیت ها مشاهده می شود. اما وجه تمایز این دو اثر در این است که شیخ صنعان سیر سلوکی خود را از کعبه شروع می کند و به کعبه بازمی گردد، اما سلوک عرفانی پدرسرگی از صومعه آغاز و به گریز از تمام ظواهر تقدس ختم می شود.A Comparative Study of the Mystical Genre in Islamic and Christian Literary Texts (Case Study of the Story "Sheikh San'an" by Attar and "father Sergi" by Tolstoy)
The mystical genre, as a systematic verbal action, represents the inner transcendence of the character/characters of the story in connection with the origin and creator of existence, and has led to the creation of brilliant works in the literature of different nations. In Iranian-Islamic literature, "Attar" with "Sheikh San'an" and in Russian-Christian literature, "Tolstoy" with "father Sergi", have made this theme the theme that their heroes have achieved salvation by understanding mystical love. Therefore, these two works can be considered as sources for a comparative study of the mystical genre in Islamic and Christian culture. Therefore, the present article, with a comparative approach, has made the structural and content characteristics of the mystical genre the story of Sheikh San'an and the Patriarchy the subject of research. The result of this research shows that in the mystical genre of the story of Sheikh San'an and the father Sergi, the hero's subject must overcome the difficult obstacles of virtual loves, namely, fame, reputation, name and shame, beautiful women, and unstable beings, in order to achieve true love. Also, in both stories, the role of sleep and dreams, prayer and invocation, and the tolerance of asceticism are observed in the actions of the characters. However, the distinguishing feature of the mystical genre of these two works is that Sheikh San'an begins his spiritual journey from the Kaaba and returns to the Kaaba, while the mystical path of father Sergi begins in the monastery and ends with the escape from all appearances of holiness.








