تحلیل مکانی و زمانی اقلیم گردشگری با استفاده از شاخصHCI در استان مازندران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: تغییرات اقلیمی، به عنوان یک مسأله جهانی، بر صنعت گردشگری تأثیرگذار است. این پژوهش به بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر مقاصد گردشگری استان مازندران، با تمرکز بر شاخص های اقلیم سنجی و آسایش گردشگری (HCI) می پردازد. روش شناسی: از تحلیل داده های اقلیمی و شاخص HCI برای بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر گردشگری استفاده شده است. در بخش تغییر اقلیم نیز از CanESM2 استفاده شد. پژوهش در استان مازندران انجام شده و از داده های هواشناسی بازه زمانی 2000 تا 2024 و پیش بینی های مدل CanESM2 برای سال 2050 استفاده شده است. یافته ها: تغییرات اقلیمی تأثیرات متنوعی بر گردشگری مازندران دارد. مناطق غربی (رامسر، تنکابن، عباس آباد) با حفظ شرایط مناسب، مقاصد پرطرفداری باقی می مانند. درحالی که مدل سازی نشان داد با تغییر در اقلیم مازندران مناطق شرقی و کوهستانی به دلیل کاهش HCI ممکن است با کاهش جذابیت روبه رو شوند. همچنین، افزایش سطح دریا و تغییر الگوهای بارش تهدیدی برای مناطق ساحلی است. نتیجه گیری و پیشنهادات: برنامه ریزی گردشگری در مازندران با توجه به پیش بینی مقادیر بالای HCI تا سال 2050 در مناطق غربی به جذب گردشگر کمک می کند. همچنین، پیشنهاد می شود از مراکز اطلاع رسانی هواشناسی برای آگاهی بخشی به گردشگران استفاده شود. مناطق با HCI پایین تر نیز با بهبود زیرساخت ها می توانند جذابیت بیشتری پیدا کنند. نوآوری و اصالت: این پژوهش با ترکیب داده های تاریخی و پیش بینی شده اقلیمی (مدل CanESM2)، تأثیرات تغییرات اقلیمی را تا سال 2050 تحلیل کرده و راهکارهای مدیریتی برای صنعت گردشگری ارائه داده است.Spatio-Temporal Analysis of HCI Index in Determining Tourism Priorities of Mazandaran Province
Context and Purpose: Climate and its effects on tourism, one of the major global industries, have garnered significant attention in recent decades. Tourism is highly dependent on climatic conditions, the natural environment, and changes in temperature, precipitation, and other climatic factors can have direct and indirect impacts on tourism activities and popular destinations. This study aims to examine the effects of climate on tourist destinations with a particular focus on climate indicators and tourism comfort indices. Design/methodology/approach: This research was conducted using a literature review and analysis of studies within the Mazandaran province. The Tourism Climate Index (TCI) was used to assess the effects of climate on different regions. Additionally, the impact of climate change on various tourism activities, such as coastal and winter tourism, was examined. Findings: The results indicate that climate affects different tourism regions in varying ways. Increased temperatures may reduce the attractiveness of warm destinations, while colder and mountainous regions may become new popular destinations. Furthermore, rising sea levels pose a serious threat to coastal areas and tourism destinations related to the sea. Conclusion: The study suggests that managing the effects of climate on tourism requires careful planning and the use of adaptive strategies. It is recommended that tourist destinations prepare themselves for climate impacts by considering climate indices and changing conditions, and adopt sustainable strategies to maintain their attractiveness and viability. Originality/value: This research uses climate indicators to explore the impact of climate on tourism and comprehensively analyzes how these changes affect various destinations and tourism activities. The main innovation of this study is the provision of management and adaptation strategies to combat climate threats in the tourism industry.