آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

زمینه و هدف: صنعت گردشگری به عنوان یکی از محرک های اصلی توسعه اقتصادی در نظر گرفته می شود و حکمرانی خوب برای تضمین امنیت حقوق مالکیت، اجرای قرارداد و اقدام جمعی مورد نیاز است. صنعت گردشگری به ویژه در کشور ایران به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و خط مشی و سیاست گذاری های متناسبی در مورد آن لحاظ گردد؛ لذا در این تحقیق با در نظرگرفتن جداگانه شاخص های مربوط به حکمرانی خوب به بررسی تقاضای گردشگری در ایران پرداخته می شود. روش شناسی: در این پژوهش با استفاده از داده های دوره 2020-1996 و روش حداقل مربعات پویا (DOLS) علاوه بر رشد اقتصادی و نرخ ارز به بررسی تأثیر ابعاد حکمرانی خوب بر صنعت گردشگری ایران در 6 مدل جداگانه پرداخته شده است. یافته ها: یافته ها نشان می دهند که از میان 6 شاخص حکمرانی خوب تنها دو بعد حکمرانی، یعنی حاکمیت قانون و اثربخشی دولت، تأثیر معنادار و مثبت آماری بر تقاضای گردشگری ایران دارند. همچنین یافته ها حاکی از آن است که جریان های سیاسی کنترل کننده دولت ها، تأثیر آماری معناداری بر تقاضای گردشگری ندارد. درحالی که شاخص های اقتصادی؛ افزایش رشد اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی همواره ورود گردشگر را افزایش می دهد. نتیجه گیری و پیشنهادها: بهبود شاخص های حکمرانی خوب می تواند به توسعه صنعت گردشگری و در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک نماید و از این طریق خود را از اقتصاد تک محصولی و وابسته به درآمدهای حاصل از صادرات نفت جدا سازد. در این زمینه لازم است تا برنامه ریزان و سیاست گذاران به شاخص های حکمرانی خوب توجه بیشتری داشته و موانع توسعه صنعت گردشگری را تا حد امکان برطرف سازند. نوآوری و اصالت: در بررسی تأثیر حکمرانی بر صنعت گردشگری، به استثنای معدودی، اکثر مطالعات تجربی به کشورهای توسعه یافته یا درحال توسعه بدون درنظرگرفتن ایران اختصاص دارند و تأثیر یک یا دو عامل تعیین کننده حکمرانی را بر بخش گردشگری، در سطح مطالعات موردی کشوری یا به عنوان یک تحلیل مقایسه ای مقطعی مورد بررسی قرار داده اند. تحقیق حاضر علاوه بر پرکردن این خلأ مطالعاتی؛ با استفاده از شش شاخص حکمرانی ارائه شده توسط بانک جهانی به بررسی اهمیت کیفیت حکمرانی در توسعه و انگیزه گردشگری در کشور ایران پرداخته می شود.

Investigating the Tourism Situation in Iran from the Good Governance Perspective

Context and Purpose: The tourism industry is considered a main driver of economic growth, and good governance is required to ensure the security of property rights, contract enforcement, and collective action. The tourism industry, especially in Iran, due to its historical, cultural, and natural attractions, should be given more attention than in the past, and appropriate policies should be taken into account. Therefore, this research investigates the demand for tourism in Iran by considering the indicators related to good governance separately. Design/methodology/approach: This research uses data from 1996 to 2020 and the Dynamic Least Squares (DOLS) method, in addition to economic growth and exchange rate, to examine the effect of good governance dimensions on Iran's tourism industry in six separate models. Findings The findings show that among the six indicators of good governance, only two dimensions of governance, i.e., rule of law and government effectiveness, have a statistically significant and positive effect on the demand for tourism in Iran. Also, the findings indicate that the type of party that controls the government does not have a statistically significant effect on the demand for tourism, while an increase in economic growth and a decrease in the value of the national currency always increase the arrival of tourists. Conclusion: Therefore, to strengthen the development of sustainable tourism, policymakers must apply and adhere to high-quality governance practices, as well as effective government policies, a stable political and economic environment, and a positive and stable image of the country. Originality/value: In examining the impact of governance on the tourism industry, with a few exceptions, most of the empirical studies are dedicated to developed or developing countries without considering Iran and the impact of one or two determinants of governance on the tourism sector, at the level of country case studies or as a cross-sectional comparative analysis In addition to filling this research gap, the present study investigated the importance of governance quality in the development and motivation of tourism in Iran by using the six governance indicators provided by the World Bank.

تبلیغات