آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

عربستان سعودی در سال 2016، سندی با عنوان چشم انداز 2030 منتشرکرد. این سند درصدد است تغییرات عمده است و بر اساس آن، وزارتخانه ها و دستگاه های دست اندرکار عربستان سعودی موظف اند، توانمندی های خود را دو چندان کرده و پیشرفت های مهمی را از جهات گوناگون تحصیل نمایند. چشم انداز 2030 عربستان سعودی، ایجاد تغییرات اقتصادی ساختاری در این کشور و شفافیت، مسئولیت پذیری، مشارکت شهروندان و فضاهای بازتر اقتصادی و اجتماعی را تبلیغ می کند. این طرح اگر در درازمدت موفق باشد، می تواند رابطه بین دولت و شهروندی را دوباره پیکربندی کند و کل نظام سیاسی را تغییر دهد. این مقاله در تلاش است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا چشم انداز 2030 عربستان سعودی می تواند یک فرِایند گذار دموکراسی را در این کشور شکل داده و در نهایت به دموکراسیزه شدن این کشور کمک کند. این مقاله با تکیه بر مفاهیم گذار دموکراتیک، و نظریه ساختمندی گیدنز به عنوان یک چارچوب نظری، رویکردی تحلیلی-توصیفی را برای درک رابطه بین اصلاحات اقتصادی و دموکراسی سازی اتخاذ می کند. یافته های پژوهش حاکی از آنست که اهداف طراحی این سند از جانب دولت عربستان، در پاسخ به رخدادهای 2014، در مهار تغییرات داخلی و خارجی، انحصار قدرت، و اعطای مشروعیت جدید به نظام در داخل و خارج، بوده و دولت در طراحی این سند، تمایلی به اصلاحات دموکراتیک نداشته است و عدم تناسب بین توسعه اقتصادی برنامه ریزی شده در سند 2030 و توسعه سیاسی در ساختار سنت گرای عربستان سعودی، این سند نمی تواند نهایتا مسیری را یه سوی دموکراسی در این کشور ترسیم کند.

The challenges of the Saudi democratic transition from the perspective of the 2030 Vision in the framework of Giddens' theory of constructivism

Saudi Arabia has designed an economic vision called the 2030 Development Plan and has mobilized its resources and policies to achieve it. based on that, the ministries and agencies of Saudi Arabia are obliged to double their capabilities and study important developments from various directions. Saudi Arabia's vision 2030 promotes structural economic changes in the country and promotes transparency, accountability, citizen participation and more open economic and social spaces. This plan, if successful in the long run, can reconfigure the relationship between the government and citizens and change the entire political system. This article tries to answer whether Saudi Arabia's 2030 vision can shape a democratic transition process in this country and ultimately contribute to the democratization of the country. Relying on the concepts of democratic transition, and Giddens' theory of constructivism as a theoretical framework, this article adopts an analytical-descriptive approach to understand the relationship between economic reforms and democratization. The findings of the research indicate that the goals of designing this document on the part of the Saudi government, in response to the events of 2014, were to curb internal and external changes, monopolize power, and grant new legitimacy to the system at home and abroad, and the government, in designing this document, It has not had a desire for democratic reforms, and the disproportion between the economic development planned in the 2030 document and the political development in the traditionalist structure of Saudi Arabia, this document cannot ultimately draw a path towards democracy in this country  Conclusions & SuggestionsThese factors are considered important and decisive in determining human agents' behaviors. From this viewpoint, the lack of democracy and democratic transition are analyzed considering the political and socio-cultural red flags and constraints in the institutionalized structures. Accordingly, each society develops differently from others, and its political participation is based on its criteria, norms, and historical conditions. Some societies move more slowly and others more quickly toward democratic standards. However, it seems that Saudi Arabia faces numerous and serious obstacles in this path..  . ..

تبلیغات