آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

جریان چپ در ایران همپای تحولات جهانی، تطوراتی داشته است. به طور خاص در ایران نیز بعد از تغییرات ناشی از فروپاشی کمونیسم و مطرح شدن تأملات انتقادی ژرف تر درباره دغدغه های مارکسیسم و چپ گرایان در اموری همانند سلطه، نقد کلیت مناسبات فرهنگی و زیست -جهان معاصر، چپ نو به بازاندیشی برخی مفاهیم خویش پرداخته و صورت بندی جدیدی در این حوزه را ارائه نموده است. یکی از مهم ترین دستاویزهای این جریان، استمداد از نظریه انتقادی به طور عام و آرای اندیشمندان مکتب فرانکفورت به شکل خاص بوده است. در بین این نحله فکری نیز آرای یورگن هابرماس از اهمیت خاصی برخوردار شده است. در این نوشتار با تأکید بر جریان چپ نو و به ویژه نماینده شاخص آن یعنی مراد فرهادپور تلاش شده بدین سوال پاسخ داده شود که شرایط گرایش و نیز فاصله گرفتن و حتی گذار جریان چپ نو در ایران از هابرماس چه بوده است؟ در پاسخ، با استفاده از هرمنوتیک قصدگرای کوئینتین اسکینر، برآنیم که جریان چپ نو در دوران متأخر در ایران همسو با جریانات مشابه جهانی در کنار استفاده از دیدگاه انتقادی هابرماس، به سبب بروز مسائل و چالش های عمیق تر در بحث سلطه و تعمیق آن با نوعی گذار از پروژه فکری هابرماس به سوی دیدگاه های انتقادی رادیکال تر منبعث از جریان چپ گرایش یافته و همواره چه در تقّرب به هابرماس و چه فاصله گرفتن از آرای وی، پروژهایی اجتماعی را مدّنظر داشته است.

The relationship and interaction of the New Left in Iran with the thought of Jürgen Habermas (focusing on the Arghanoon circle)

The left movement in Iran has been developed in line with global developments. In Iran, Specifically, after the changes caused by the collapse of communism and the introduction of deeper critical interactions on the concerns of Marxism and leftists in matters such as hegemony, the criticism of the totality of cultural relations and the contemporary lifeworld, the New Left has reconsidered some of its concepts and formulated a new has presented in this field. One of the most important evidences of this trend has been the use of critical theory in general and the opinions of Frankfurt School thinkers in particular. Among this school of thought, Jürgen Habermas' opinions have gained special importance. In this article, by emphasizing the new left movement and especially its leading representative, Murad Farhadpour, an attempt has been made to answer the question, what were the conditions of the tendency and also the distance and even the transition of the new left movement in Iran from Habermas? In response, using Quintin Skinner's intentionalist hermeneutics, we believe that the New Left movement in the late period in Iran is aligned with similar trends in world, in addition to using Habermas's critical perspective, due to the emergence of deeper issues and challenges in the discussion of domination and deepening it with a kind of transition from Habermas's intellectual project is oriented towards more radical critical views emanating from the left movement and has always considered a social project whether approaching Habermas or distancing himself from his opinions.

تبلیغات