استعاره های مفهومی مرگ در داستان سیاوش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش به بررسی استعاره های مفهومی مرگ در داستان سیاوش از شاهنامه فردوسی بر مبنای نظریّه زبان شناسی استعاره مفهومی لیکاف و جانسون پرداخته شده است. بر اساس این بررسی مفهوم مرگ به شش کلان استعاره «مرگ، حقارت است»، «مرگ، جنگ است»، «مرگ، عهدشکنی است»، «مرگ، پایان است»، «مرگ، قصاص است» و «مرگ، سوگواری است» تقسیم شده است. سپس بر پایه روایت داستان، هر کدام از کلان استعاره های مذکور را در آن مورد بررسی قرار دادیم و با آوردن شاهد مثال هایی از ابیات شاهنامه سعی بر آشکارکردن مفهوم مرگ از دیدگاه فردوسی برای مخاطب داشته ایم. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی و بررسی استعاره های مربوط به مفهوم مرگ به این نتیجه منجرشد که دیدگاه فردوسی در مورد مرگ در داستان سیاوش به ازاء هریک از شخصیّت های داستانش متفاوت است. در واقع فردوسی با توجّه به جایگاه هر شخصیّت در داستان با شیوه ای متفاوت به پدیده مرگ می نگرد، امّا در داستان سیاوش مرگ شخصیّت اوّل داستان را خویشکاری (Function) وی می داند و از دیدگاه فردوسی مرگ سیاوش شروع اوست و با مرگ وی عطش انتقام و کینه جویی سرتاسر ایران را فرامی گیرد و باعث می شود تا هدف او که نابودی شرّ است، محقّق شود و توران از حکومت افراسیاب و وابستگانش نجات یابد.Conceptual metaphors of death in the story of Siavash
The conceptual metaphors of death in the story of Siavash in Ferdowsi’s Shahnameh are studied in this article based on Lakoff and Johnson’s linguistic theory of conceptual metaphor. The researchers find that the concept of death is reflected in six mega-metaphors, including death is humiliation, death is war, death is breach of promise, death is the end, death is revenge, and death is mourning. We have studied each of these mega-metaphors in the context of the narrative and attempted to shed light on the concept of death in Ferdowsi’s view by bringing example sentences from Shahnameh. The study is conducted with an analytical-descriptive method. It concludes that Ferdowsi’s view of death in the story of Siavash is different for the individual characters of the story. In fact, Ferdowsi introduces the concept of death differently in accordance with the status of each character in the narrative. In the story of Siavash, Ferdowsi identifies the death of the first character of the story as his main function. Ferdowsi believes that Siavash’s death is his beginning because, with his death, a thirst for revenge develops throughout Iran to realize his purpose, which was the elimination of evil, and the land of Touran is cleansed from the rule of Afrasiab and his relatives.