شناسایی سازه های تبیین کننده قصد خرید محصولات سبز: مورد مطالعه کارکنان حوزه سلامت شهر یاسوج (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با زوال مستمر محیط طبیعی و افزایش روزافزون انتقادات و اقدامات گروه های دوستدار محیط-زیست، توجه به مصرف محصولات سبز در تصمیمات خرید مصرف کنندگان اهمیت بسیاری یافته است. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی تعیین کننده های قصد خرید محصولات سبز در میان کارکنان حوزه سلامت شهر یاسوج به منظور ارائه راهکارهای مؤثر برای توسعه این رفتار انجام شد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پرستاران رسمی، پیمانی، و طرحی بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج به تعداد 267 نفر بود که از بین آن ها 196 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به-عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان و پایایی پرسشنامه با انجام مطالعه راهنما و محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ (91/0-70/0) تأیید شد. پس از جمع آوری داده ها، تحلیل آماری با استفاده از روش های آماری در نرم افزار 22SPSS انجام شد. بر اساس یافته ها، اکثر پاسخگویان قصد خرید محصولات سبز را داشتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که هنجارهای مرتبط با محصولات سبز قوی ترین پیش بینی کننده قصد خرید این محصولات بوده و به دنبال آن ارزش های درک شده، کنترل رفتار درک شده در خصوص خرید محصولات سبز و در نهایت، نگرش به محصولات سبز قرار داشتند. از آنجا که هنجارها قوی ترین تأثیر را بر قصد خرید محصولات سبز می گذارند، برنامه ریزان و بازاریابان می توانند از کانال های ارتباطی مناسب برای ترویج مصرف سبز و رفتار حامی محیط زیست استفاده کنند. علاوه بر این، دولت باید سیاست-های تشویقی و اجباری برای تشویق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مصرف محصولات سبز تدوین کند.Identifying the Factors Affecting the Intention to Purchase Green Products: A Case Study of Healthcare Workers in Yasouj City
The gradual deterioration of the natural environment and increasing criticism and actions by environmental activists highlight that consumers' purchasing decisions are becoming increasingly important in the consumption of green products. Thus, this research aimed to identify the determinants of green product purchase intention among healthcare workers in Yasouj City to provide effective strategies for promoting this behavior. The research method is descriptive-analytical and was conducted through a survey. The statistical population consisted of all permanent, fixed-contract, and temporary nurses of Shahid Beheshti Hospital in Yasouj City, totaling 267 individuals. A sample of 196 participants was selected using simple random sampling. The data collection tool was a researcher-developed questionnaire. Its validity was confirmed by expert evaluations, and reliability was established through a pilot study and calculation of Cronbach’s alpha coefficients (0.70-0.91). After data collection, statistical analysis was performed using SPSS 22.0 software. Based on the findings, the majority of respondents intended to purchase green products. The results of the path analysis showed that norms regarding green products were the strongest predictors of purchase intention, followed by perceived values, perceived behavioral control over purchasing green products, and attitudes toward purchasing green products. Since norms have the greatest impact on the intention to purchase green products, planners and marketers can utilize appropriate communication channels to promote green consumption and pro-environmental behaviors. Additionally, the government should develop incentives and regulatory policies to encourage both producers and consumers to engage in green product consumption.