آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای تحقق خلاقیت محیطی در دانشگاهها بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی بود. روش: در پژوهش حاضر که بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، کیفی از نوع پدیدارشناسی است، برای گردآوری داده ها با رویکرد نمونه گیری هدفمند(صاحب نظران کلیدی) و معیار اشباع نظری، با 25 نفر متخصص دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها نیز با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون بر اساس دیدگاه آتراید-استرلینگ(2001) در سه سطح مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر انجام شد. یافته ها: راهبردهای تحقق خلاقیت محیطی در دانشگاهها در دو مضمون سازمانده راهبردهای درون نهادی(شامل هشت مضمون پایه) و راهبردهای برون نهادی (شامل شش مضمون پایه) طبقه بندی شد. نتیجه گیری: به نظر می رسد کاربست راهبردهای شناسایی شده بتواند به پویایی محیط های دانشگاهی و تعامل سازنده نهاد دانشگاه با محیط پیرامون کمک کند.

Identifying Strategies for Realizing Environmental Creativity in Universities Based on the Opinion of Academic Experts: a Qualitative Study

Purpose: This study aimed to identifying the strategies for realizing environmental creativity in universities based on the opinions of academic experts. Method: In this study, which is based on purpose, applied and based on method, qualitative-phenomenological. Data collection method was semi-structured interviews which was conducted with 25 interviewees using purposeful sampling method ( key experts) and theoretical saturation as a criterion. Also, We employed thematic analysis based on the perspective of Attride-Stirling (2001) in three levels of basic, organizing and Global themes for data analysis. Results: Finally, strategies for realizing environmental creativity in universities were classified into two organizing themes: intra-institutional strategies (including 8 basic themes) and extra-institutional strategies (including 6 basic themes). Conclusion: It seems that the application of the identified strategies can contribute to the dynamics of academic environments and the constructive interaction of the university institution with the surrounding environment.

تبلیغات