آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

این مقاله با هدف ارائه الگوی پایداری مالی در صنعت بانکداری در شرایط عدم اطمینان اقتصادی انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه ای است و از منظر روش گردآوری داده ها، یک پژوهش های پیمایشی-مقطعی است. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل مدیران و معاونین بانکی است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری انجام شد و با 21 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیم ساختاریافته استفاده شد. مقوله های الگوی پایداری مالی با روش گراندد تئوری و با استفاده از نرم افزار Maxqda شناسایی شد. براساس الگوی پارادایمی پژوهش مشخص گردید شرایط علی شامل عوامل سازمانی، عوامل مشتری محوری و سیاست های مالی بر پدیده محوری شامل پایداری مالی بانکی تاثیر می گذارند. شرایط زمینه ای شامل مسئولیت اجتماعی صنعت بانکداری بستر لازم را فراهم آورده و به همراه شرایط مداخله گر شامل عدم اطمینان اقتصادی بر راهبردها و اقدامات شامل استراتژی پایداری بازاریابی تاثیر می گذارد. در نهایت استراتژی پایداری بازاریابی به پیامدهایی نظیر پایداری زیست محیطی، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی منجر می شود.

Presenting a model of financial stability in the banking industry under conditions of economic uncertainty with a grounded theory approach

This article was done with the aim of presenting a model of financial stability in the banking industry under conditions of economic uncertainty. The current article is an applied-developmental research in terms of its purpose, and it is a survey-cross-sectional research from the point of view of the data collection method. A mixed exploratory design was used to achieve the goal of the research. The community of participants in the qualitative section includes bank managers and assistants. Sampling was done by theoretical sampling method and theoretical saturation was achieved with 21 people. A semi-structured interview was used to collect data. The categories of financial sustainability model were identified by grounded theory method and using Maxqda software. Based on the paradigm model of the research, it was determined that causal conditions including organizational factors, customer-oriented factors and financial policies affect the central phenomenon including bank financial stability. The background conditions including the social responsibility of the banking industry provide the necessary platform and together with the intervening conditions including economic uncertainty affect the strategies and measures including the marketing sustainability strategy. Finally, marketing sustainability strategy leads to consequences such as environmental sustainability, economic sustainability and social sustainability..Keywords: financial stability, economic uncertainty, banking industry, grounded theory

تبلیغات