اثر آموزش آمادگی شناختی بر سلامت جسمانی و ادراک استرس در عملیات انتظامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: موقعیت های پیش بینی ناپذیر انتظامی می توانند استرس بالا و کاهش سلامت را سبب شوند که لازم است افراد آمادگی لازم برای مواجهه با این موقعیت ها را داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش آمادگی شناختی بر سلامت جسمانی و ادارک استرس در موقعیت شبیه سازی عملیات انتظامی بود. روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش درجه داران انتظامی بود که 38 نفر داوطلبانه و بر اساس ملاک های ورود و خروج، وارد پژوهش شدند؛ لذا شیوه نمونه گیری به صورت داوطلبانه بود و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. همچنین جهت گردآوری داده ها از مقیاس واکنش به استرس ادراک شده (PSRS) و در بعد جسمانی ضربان قلب، تعداد تنفس، دمای بدن، فشار خون و پاسخ گالوانیکی با حسگرهای نوروفیدبک استفاده شد. تنها برای گروه آزمایش 40 جلسه آموزش آمادگی شناختی (به صورت گروهی و هر جلسه 90 دقیقه) ارائه شد. یافته ها: تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) نشان داد که آموزش آمادگی شناختی سبب کاهش واکنش های شناختی و جسمانی در واکنش پذیری به استرس موقعیتی و نیز افزایش شاخص های سلامت جسمانی می شود. نتیجه گیری: برجسته ترین مزیت به کارگیری آمادگی شناختی آن است که موجبات کاهش استرس و خطاهای انسانی را فراهم می آورد؛ لذا در صورت آموزش های لازم در قالب علوم شناختی درک بهتری از موقعیت رخ می دهد و با کاهش استرس های موقعیتی و افزایش سلامتی، فرد بار روانی کمتری را متحمل می شود که این امر خود به خود به انتقال راحت تر آموخته ها و مهارت های کسب شده به شرایط مبهم کنونی می شود.The Effect of Cognitive Readiness Training on Physical Reactions and Stress Perception in a Military Operation Situation
Background and Aim: Unpredictable police situations can cause high stress and decrease in health, so it is necessary for people to be prepared to face these situations. Therefore, the purpose of this research was to investigate the effect of cognitive readiness training on physical health and stress perception in the situation of simulating police operations.Method: The research was quasi-experimental in the form of pre-test and post-test with a control group. The research population was police officers, 38 of whom entered the study voluntarily and based on the entry and exit criteria; Therefore, the sampling method was voluntary and they were randomly assigned to two experimental and control groups. Also, to collect data, the perceived stress response scale (PSRS) was used, and in the physical dimension, heart rate, breathing rate, body temperature, blood pressure, and galvanic response with neurofeedback sensors were used. Only for the experimental group, 40 sessions of cognitive readiness training were provided (in groups and each session lasted 90 minutes).Result: Multivariate covariance analysis (MANCOVA) showed that cognitive readiness training reduces cognitive and physical reactions in reactivity to situational stress and increases physical health indicators.Conclusion: The most prominent advantage of using cognitive readiness is that it reduces stress and human errors; Therefore, in the case of necessary training in the form of cognitive sciences, a better understanding of the situation occurs, and with the reduction of situational stress and the increase of health, a person suffers less psychological burden, which automatically leads to an easier transition. The learned and acquired skills are applied to the current ambiguous conditions.