آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۰

چکیده

موسیقی شمال خراسان در دهیه 80 تا کنون تحت تأثیر شبکه های مجازی قرار گرفته است. این تأثیرات به حفظ شغل، انتشار، بازاریابی، ارتباط با مخاطب و ... برمی گردد؛ به گونه ای که این شبکه ها در نزدیکی آن به موسیقی مردم پسند تأثیر داشته اند. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که شبکه های مجازی چه تأثیری بر حیات موسیقی شمال خراسان داشته اند؟ روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. روش گردآوری منابع برگرفته از مصاحبه ها، بررسی فعالیت های موسیقی پردازان محل در شبکه های اجتماعی مجازی و جنبه های فرهنگی مرتبط با آن است. هدف از این تحقیق چگونگی شکل گیری روند مذکور است. بی شک تغییرات حاصله از تحولات رسانه ای در هر شهر یا منطقه ای متفاوت است، در این تحقیق موسیقی پرداز، موسیقی و مخاطب سه رکن اصلی محسوب می شوند. به طور کلی شبکه های مجازی در این موارد نقش ایفاء کرده اند: تعامل گستره تر با مخاطب، حفظ شغل در زمینیه انتشار و بازاریابی موسیقی، هزینیه کمتر برای موسیقی پرداز، ستاره سازی موسیقی پردازان شمال خراسان، فعالیت هایی از قبیل ضبط های استودیویی و تهییه موزیک ویدئوها، امکان بارگذاری اجراهای زنده و اشتراک گذاری هنرمندان مورد علاقیه مخاطبان. فرایند مذکور در نزدیکی رفتار اجرایی موسیقی پردازان به موسیقی مردم پسند، گزینش ترانه های رایج که مردم گرایش بیشتری به آن دارند و تمایلات مخاطبان به جنبه های صوتی و بصری این حوزه مشهود است. بنابراین شبکه های اجتماعی علاوه بر پیامدهای مثبت، تأثیرات منفی نیز به دنبال داشته اند. مهم ترین تأثیرات مذکور عبارتند از: تجاری سازی موسیقی و تبدیل ماهیت موسیقی مردمی به موسیقی مردم پسند است.

The effect of virtual social networks on the musical life of North Khorasan from the 80s until now

The topic of this article is the influence of virtual social networks on music and musicians of North Khorasan. The music of North Khorasan in the 80s has been influenced by virtual networks. In such a way that these networks have influenced popular music in its proximity. In this research, an attempt has been made to study this trend based on the issue of changes in ethnomusicology. The main question is how the changes will be made. The research method is qualitative and based on content analysis. The method of collecting sources from interviews is to investigate the activities of local musicians in virtual social networks and cultural aspects related to it. Undoubtedly, the changes resulting from media developments are different in each city or region. In this research, musician, music and audience are the three main pillars. In general, virtual networks have played a role in these cases: wider interaction with the audience, maintaining jobs in the field of music publishing and marketing, lower costs for music producers, star making of musicians in North Khorasan, activity such as studio recordings and making music videos, the possibility of uploading live performances and sharing artists liked by the audience. The mentioned process is evident in the closeness of the performing behavior of musicians to popular music, the selection of common songs that people are more inclined towards, and the audience's inclinations towards the audio and visual aspects of this field.

تبلیغات