آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۶

چکیده

جامع نویسی از جمله شیوه های رایج تدوین حدیث از طریق گردآوری و تبویب احادیث است که سابقه آن به قرون نخستین باز می گردد. در طول تاریخ می توان کتاب های حدیثی را یافت که لفظِ "جامع" را در عنوان خود دارند و برخی دیگر بدون اینکه لفظ "جامع" در عنوان بیاید به لحاظ محتوا و ویژگی های کتاب، جامع حدیثی تلقّی شده اند. "مشیخه ابن محبوب" از جمله کتاب هایی است که نجاشی آن را جامع نامیده است. سوگمندانه این کتاب به دست ما نرسیده است، ولی با وجود عدم دسترسی به نسخه اصلی این کتاب، با چنین ادعایی مواجه شده است که مشیخه ابن محبوب جزء کتاب های جامع یعنی با توجه به ویژگی هایی که در محتوا داشته یکی از جوامع حدیثی شیعه بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی، بر آن است تا با شناخت ماهیت مشیخه ابن محبوب، صحّت ادّعای مطرح شده درباره جامعیت کتاب را مورد بررسی قرار دهد. هر یک از نسخ تصحیح شده این اثر یک مجموعه مستقل به شمار می آید. مقاله پیشِ رو درنهایت بیان می کند که با توجه به معیارهای ساختاری و محتوایی در تعریف جوامع حدیثی و همچنین نظر به شیوه مشیخه نویسی محدّثان شیعه، نمی توان کتاب ابن محبوب را جامع حدیثی به شمار آورد.

In search of the application of comprehensiveness to Ibn Mahbub's Mashikhah

Compilation is one of the common methods of compiling hadiths through the collection and classification of hadiths, which dates back to the first centuries. Throughout history, you can find hadith books that have the word "comprehensive" in their title, and some others without the word "comprehensive" in the title have been considered as comprehensive hadith books in terms of the content and characteristics of the book. "Mishikheh Ibn Mahbub" is one of the books that Najashi calls it comprehensive. , we have come across such a claim that Mashikhah is part of the comprehensive books, that is, according to the characteristics of its content, it is one of the hadith communities. Shia has been. The present study, using a descriptive-analytical method, aims to investigate the validity of the claims made about the comprehensiveness of the book by knowing the nature of Mashikhah. Each of the corrected versions of this work is considered an independent collection. The following article finally states that according to the structural and content criteria in the definition of hadith societies, as well as considering the way Shia narrators write commentary

تبلیغات