آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۸

چکیده

با ورود مدرنیته به ایرانِ عصر قاجار؛ جریان های فکری پدیدار شدند که هر یک در پی تحکیم، ترویج و رسمیت بخشی به نوع انگاره های تفکراتی خود بودند؛ این امر از رهگذر تاسیس مکان های آموزشی؛ اعم از رسمی و غیر رسمی برای تربیتِ نسلی همسو متصوَر بود. به همین جهت تنوع فضاهای آموزشی در عصر قاجار نسبت به دوره های قبل مشهود است. واکاوی نقش جریان های فکری در تنوع فضاهای آموزشی و برون داد هر یک در این جستار؛ بیانگر این امور است که نهاد تعلیم و تربیت از اصلی ترین بسترهای ترویج افکار مختلف بوده و تنوع فضاهای آموزشی موید آن است. یافته ها حکایت از آن دارد که هر یک از جریان-های دین مداران سنتی، روشنفکران دینی و دگر اندیشان ضددینی اقدام به تاسیس فضا های آموزشی مانند: مکتب خانه ها، حوزه های علمیه، مدارس جدید، هنرستان ها، مدارس خارجی و فراموشخانه کرده اند. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی به نقش جریان های فکری در تنوع فضاهای آموزشی و چگونگی کارکرد آن ها پرداخته است.

Analyzing the role of intellectual currents in the variety of educational spaces of the Qajar era

With the arrival of modernity in Qajar era Iran; Currents of thought emerged, each seeking to consolidate, promote, and formalize their own types of thinking; This is through the establishment of educational places; Both formal and informal, it was designed for the education of the next generation. For this reason, the variety of educational spaces in the Qajar era is evident compared to previous periods. Analyzing the role of intellectual currents in the diversity of educational spaces and the output of each one in this thesis; It shows that the institution of education is one of the main platforms for the promotion of different ideas and the diversity of educational spaces proves it. The findings indicate that each of the currents of traditional religious people, religious intellectuals and anti-religious dissidents started to establish educational spaces such as: schools, seminaries, new schools, conservatories. They have forgotten foreign schools and houses. This research, with a descriptive-analytical method, has dealt with the role of intellectual currents in the diversity of educational spaces and how they function based on the set goals.

تبلیغات