آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

هدف: این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل پیشران های کلیدی مؤثر بر توسعه تفکر انتقادی مدیران در دافوس آجا انجام شده است.روش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی متوالی  انجام شده است. برای شناسایی عوامل کلیدی و پیشران های مؤثر بر توسعه تفکر انتقادی متون به صورت نظام مند مرور شد، علاوه بر آن، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 19 تن از مدیران ارشد دافوس به عنوان مشارکت کنندگان پژوهش انجام شد. در بخش کیفی، داده ها با مکس کیودا تحلیل شد و برای اعتبار پژوهش، از ناظر بیرونی، مرور همتایان و آزمون کاپا استفاده شد که مقدار آن برابر با 0.79 به دست آمد. در بخش کمّی، پرسشنامه مقایسات زوجی (ماتریس اثرات متقابل) با نرم افزار میک مک، توسط همان 19 مدیر، وزن دهی و میزان اثرگذاری و اثر پذیری اندازه گیری شد.یافته ها: در بخش کیفی پیشران های توسعه تفکر انتقادی مدیران دافوس در چهار دسته کلی: عوامل فردی و شناختی؛ عوامل سازمانی؛ عوامل محیطی و عوامل استراتژیک شناسایی شد. در بخش کمّی  پیشران «هوشمندی و بینش انتقادی» با وزن نهایی اثرگذاری مستقیم 33.3 و اثرگذاری بالقوه 42621 در رتبه اول قرار دارد. پیشران «فرهنگ دانشگاهی» نیز با وزن نهایی اثرگذاری مستقیم 33.3 و اثرگذاری بالقوه 42576 در رتبه دوم است.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که توسعه تفکر انتقادی مدیران یک فرایند پیچیده و چندوجهی است که نیازمند توجه به تعاملات پویا بین پیشران ها است. پژوهش حاضر با ارائه مدلی جامع تر و دقیق تر، گامی نوآورانه در تحلیل و شناسایی پیشران های کلیدی این فرایند برداشته است و می تواند به بهبود کیفیت تصمیم گیری و عملکرد مدیران کمک کند.

Drivers and key factors for the development of critical thinking of administrators (Case: Command and Staff University of the Army of the Islamic Republic of Iran)

Objective: This study aims to identify and analyze key drivers influencing the development of critical thinking among administrators at the University of Command and Staff of the Islamic Republic of Iran.Methodology: This descriptive-analytical research used a mixed-method approach with a sequential exploratory design. Initially, a systematic literature review was conducted to identify key factors. Subsequently, semi-structured interviews were carried out with 19 senior administrators at DAFOOS. Qualitative data were analyzed using MaxQDA, and the study's validity was ensured through, peer reviews, and a Kappa test, yielding a score of 0.79. In the quantitative phase, the same 19 administrators completed a paired comparison questionnaire, and data were analyzed using MICMAC software.Findings: In the qualitative phase, drivers for developing critical thinking were categorized into four main groups: individual and cognitive factors, organizational factors, environmental factors, and strategic factors. In the quantitative phase, the driver "intelligence and critical insight" ranked first with a direct influence weight of 33.3 and a potential impact score of 42,621. In contrast, the "academic culture" driver ranked second with the same direct influence weight of 33.3 and a potential impact score of 42,576.Conclusion: The results indicate that developing critical thinking among administrators is a complex, multifaceted process requiring attention to the dynamic interactions between drivers. This research presents a comprehensive model for analyzing and identifying key drivers, which can enhance decision-making quality and administrative performance

تبلیغات