مقایسه و تحلیل استحاله ملال در دیدگاه های عارفانه سهراب سپهری و اندیشه های فلسفی شوپنهاور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ملال یکی از اصطلاحات مهم در اندیشه شوپنهاور است که از تعلیق موقّت میل سرچشمه می گیرد و با رنج و یأس همراه است. شوپنهاور راه هایی را برای گسست از آن مطرح می کند که شامل نفی عارفانه اراده، هنر، تأمّلات ژرف اندیشانه و اخلاق مبتنی بر فضیلت است. ازطرفی در اشعار نخستین سهراب نیز ملالت وجود دارد که در پی نگرش عرفانی، نبوغ هنری و شفقت ورزی، استحاله می یابد. نگارندگان در این پژوهش با رویکردی تطبیقی، ملال و چگونگی استحاله آن در نگرش عارفانه سهراب سپهری و دیدگاه فلسفی شوپنهاور را بررسی و تحلیل کرده اند و با روش تطبیقی-تحلیلی شباهت ها و تفاوت های این دو اندیشمند درباره ملال و گریز از آن را مقایسه و تبیین کرده اند. ملالت در اشعار نخستین سهراب با شکل گیری نگرش عرفانی اش، سفر در ورای مکان و زمان ایده ای، طبیعت گرایی عارفانه و عشق جهان شمول به هستی، رنگ می بازد. شوپنهاور نیز انکار عارفانه اراده را یکی از راه های گسست از ملال و رستگاری ابدی می داند؛ امّا برخلاف او که درد را منفی تلقی می کند، درد دوری از حق در شعر سهراب جایگزین رنج ملالت می شود وآن را می ستاید. موازی با این نگرش، شعر سهراب نیز که مملو از مضامین عرفانی، اخلاقی و به عبارتی «استعلایی از آگاهی متداول» است، گریز موقّت ملالت است و با نظریه شوپنهاور مبنی بر منفک شدن ذهن از اراده که به تعلیق موقّت ملال منتهی می شود، پیوندی تنگاتنگ دارد.Analysis of the Transformation of Boredom in the Mystical Views of Sohrab Sepehri and the Philosophical Thoughts of Schopenhauer
Boredom is one of the key concepts in Schopenhauer's thought which originates from the temporary suspension of desire and is accompanied by suffering and despair. Schopenhauer presents ways to break free from it: The mystical denial of will, art, deep contemplation, and virtue-based ethics. Boredom is also present in Sohrab’s poems, which are transformed through his mystical perspective, artistic genius, and compassion. In this study, the authors compare boredom and how it is transformed in the mystical view of Sohrab Sepehri and the philosophical view of Schopenhauer, highlighting the similarities and differences between these two thinkers regarding boredom and ways to escape from it. The study uses a comparative-analytical approach to examine boredom and the means of escaping it in the poems of Sohrab Sepehri and the philosophical thoughts of Schopenhauer. In Sohrab's early poems, boredom fades away with the formation of his mystical outlook, which includes traveling beyond time and space, mystical naturalism, and universal love. Schopenhauer also sees the mystical denial of will as one way to break free from boredom and eternal salvation. Unlike Schopenhauer, who views pain as negative, Sohrab replaces the pain of separation from the truth with the suffering of boredom and praises it. Alongside this perspective, Sohrab's poetry, filled with mystical, moral, and transcendent themes, provides a temporary escape from boredom and has a close connection to Schopenhauer's theory of detaching the mind from the will, which leads to the temporary suspension of boredom.