تحلیل گفتمان انتقادی عامل فریبکاری تحصیلی در دانش آموزان دختر دورهٔ متوسطهٔ دوم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شناخت رفتارهای اجتماعی، توان فهم افراد و امکان تعامل مشترک را مهیامی سازد، اما گاهی با اِعمال ترفندهای فریبکارانه از طرف مقابل، این شناخت دست خوش تغییرمیگردد. تحلیل پدیدهٔ اجتماعی فریب با نگاه میان رشته ای امکان فهم بهتر و توانایی بررسی آن را فراهم می سازد. در این مقاله با واکاوی لایه های پنهان متن در یک بستراجتماعی در سطح دو دبیرستان دخترانهٔ شهر تهران، نقش ایدئولوژی فریب در عادی سازی گفتمان مورد بررسی قرارگرفت. مقاله پیش رو حول محور دوهدف اصلی سازمان یافته است:1. تحلیل تکثر گفتمانی شکل گرفته در گفتمان فریب در چارچوب نظری گفتمان انتقادی میشل فوکو 2. بررسی تأثیرعناصر ایدئولوژی و قدرت در شکل گیری گفتمان فریب. بنابراین، ضمن اتخاذ رویکردی کاربردی، کامنت های 233 دانش آموز دبیرستانی 15 تا 17 سال درخصوص فریبکاری مجازی در بستر شبکه های آموزش مجازی که داوطلب ارائه نظرات شان بودند؛ جمع آوری گردید و به تحلیل آنها ازنقطه نظر نقش و تأثیرگذاری عناصر، ایدئولوژی و قدرت در چارچوب نظری فوکو اقدام شد. یافته های مقاله بیانگر آن است که گفتمان فریب با پشتوانهٔ قدرت در فضای مجازی، همانند یک نهاد ایدئولوژیک، دانش آموزان فریبکار را به منظور دست یابی به یک موفقیت کاذب تحصیلی به همراهی متقاعد کرده است و در نهایت طی یک فرایند ایدئولوژیک، این گفتمان با تولید و بازتولید ایدئولوژی غالب به ابزار فریبکاران و صاحبان قدرت برای رنگ باختن وظیفه شناسی تحصیلی و تسلط مولفهٔ فریبکاری تبدیل می شود. با توجه به این نتیجه به نظرمی رسد تلاش های مداخله ای وآموزشی برای افزایش تعهداخلاقی فراگیران درکاهش رفتارهای فریبکارانه آن ها اثربخش است. این یافته ها اطلاعات ارزشمندی برای دست اندرکاران آموزشی که هدف شان کاهش فریبکاری در محیط های علمی است، فراهم می آورد و تلویحات مهمی جهت آموزش اخلاقی فراگیران دربردارد.Critical discourse analysis of academic cheating factors in high school female students
Understanding social behaviors enables to understand and facilitates mutual interaction; yet sometimes deceptive tactics by the counterpart alter this understanding. Analyzing the phenomenon of deception from an interdisciplinary perspective provides better comprehension and the ability to scrutinize it. This study investigates the hidden layers of text in a social context at two girls' high schools in Tehran, examining the role of deceptive ideology in normalizing the discourse. The research is organized around two main objectives: 1. Analyzing the discursive diversity formed in the deception discourse within Michel Foucault's critical discourse framework. 2. Examining the impact of ideological and power elements in shaping the deception discourse. Using an applied approach, comments from 233 high school students aged 15 to 17 about virtual cheating in exams, assignments, and educational activities in virtual education networks were collected and analyzed regarding the role and impact of ideological and power elements within Michel Foucault's theoretical framework. Findings indicate that deception discourse, supported by power in the virtual space, acts as an ideological institution, convincing students to collaborate in achieving false academic success. This process turns the discourse into a tool for deceivers, undermining academic integrity and promoting cheating. Interventions and educational efforts to increase ethical commitment among learners appear effective in reducing deceptive behaviors. These findings provide valuable insights for educational stakeholders aiming to reduce cheating in academic environments and have significant implications for ethical education.