بررسی رابطه بین طرح واره های ناسازگار اولیه والدین با هویت جنسیتی و اختلالات رفتاری دختران نوجوان شهر مشهد با نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه ی طرح واره ناسازگار اولیه والدین با هویت جنسیتی و اختلالات رفتاری نوجوانان دختر بود. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 4 شهر مشهد و والدین آن ها که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. جامعه این پژوهش شامل 369 نفر از دانش آموزان و والدین آن ها بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ (2003)، پرسشنامه هویت جنسیتی بم (1974)، پرسشنامه اختلالات رفتاری آیشنباخ و سکولار (2001) و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی زیمت و همکاران (1988) بودند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین طرح واره ناسازگار اولیه والدین با هویت جنسیتی نوجوانان دختر در سطح P˂0.05 رابطه معنادار و معکوس حاصل شده است. همچنین بین طرح واره ناسازگار اولیه والدین با اختلالات رفتاری نوجوانان دختر در سطح P˂0.05 رابطه معنادار و مستقیم حاصل شد. علاوه بر آن نتایج نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه طرح واره های ناسازگار اولیه والدین با هویت جنسیتی و رابطه طرح واره های ناسازگار اولیه والدین با اختلالات رفتاری نوجوانان دختر دارای نقش میانجی بود.Investigating the relationship between parents' initial maladaptive schemas with gender identity and behavioral disorders in adolescent girls in Mashhad with the mediating role of perceived social support
The aim of this study was to determine the mediating role of perceived social support in the relationship between parents' initial maladaptive schema with gender identity and behavioral disorders in female adolescents. The present study is a descriptive-correlation and the statistical population of the study was all female high school students in Mashhad and their parents who were studying in the 98-99 academic year. The sample of this study includes 369 students and their parents who were selected by multi-stage cluster sampling. The research instruments included Zimet et al.'s (1988) Multidimensional Perceived Social Support Questionnaire, Young's Early maladaptive Schemas Questionnaire (2003), Bam Gender Identity Questionnaire (1974), and the Eisenbach Behavioral Disorders Questionnaire (Form 11-18). Research data were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis. The results showed that perceived social support has a mediating role in the relationship between parents' early maladaptive schemas and gender identity and the relationship between early parental maladaptive schemas and behavioral disorders in female adolescents. Also, there is a significant negative relationship between parents 'initial maladaptive schema with female gender identity and neutral female adolescents and a positive and significant relationship between parents' initial maladaptive schema with female adolescent behavioral disorders.