آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: آموزش فلسفه برای کودکان، یکی از روش های بینشی تربیت عقلانی است؛ در این مقاله در پی آن بودیم که آیا آموزش فلسفه برای کودکان می تواند منجر به استدلال ورزی و تفکر منطقی در کودکان پیش دبستانی گردد.   روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی با رویکرد گرندد تئوری بوده و داده های جمع آوری شده از پاسخ های 15 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت و برنامه آموزش فلسفه برای کودکان می باشد همچنین با استفاده از نرم افزار MAXQDA در سه مرحله «کدگذاری باز»،«کدگذاری محوری» و «کدگذاری انتخابی» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل نهایی استنتاج شده است.   یافته ها: از داده های مصاحبه ها، نشان می دهد براساس این مدل، برنامه آموزش فلسفه برای کودکان یک روش موفق در آموزش تفکر منطقی است که بر مسئولیت پذیری، توانایی پاسخ مؤثر و تصمیم گیری های م ناسب در ش رایط و موقعیت های مختلف تاثیرگذار است.   بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای آموزش فلسفه در کلاس درس می تواند بر پرورش مهارت های استدلال ورزی و تفکر منطقی دانش آموزان تاثیر مثبتی بگذارد.

Explaining the Role of Philosophy Education for Children in the Model of Logical Thinking Education for Preschool Children

Purpose: Philosophy education for children is one of the insightful methods of rational upbringing. In this article, we sought to determine whether teaching philosophy to children can lead to reasoning and logical thinking in preschool children.   Methodology: The research method of this study was qualitative with a grounded theory approach, and the collected data were from the responses of 15 university professors and experts in the field of education and the philosophy for children education program. Additionally, the data were analyzed in three stages using MAXQDA software: "open coding," "axial coding," and "selective coding," and the final model was inferred.   Findings: The data from the interviews indicate that based on this model, the philosophy education program for children is a successful method in teaching logical thinking, which influences responsibility, the ability to respond effectively, and appropriate decision-making in various conditions and situations.   Conclusion: The results of this research showed that implementing philosophy education in the classroom can positively affect the development of reasoning and logical thinking skills in students.

تبلیغات