آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگوی داربست زنی در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی با میانجیگری مدیریت زمان و یادگیری خودراهبری انجام شد.   روش شناسی: این مطالعه به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان آکادمیک و سازمانی و دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی ۱۴۰1-۱400 بود. در بخش کیفی، 20 نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند و در بخش کمی، 372 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق تکنیک دلفی و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شد.   یافته ها: یافته ها نشان داد که «داربست زنی» شامل شش مولفه، «مدیریت زمان» شامل شش مولفه، «یادگیری خودراهبری» شامل هشت مولفه و «کیفیت آموزشی» شامل نه مولفه است. نتایج نشان داد که داربست زنی، مدیریت زمان و یادگیری خودراهبری تاثیر معناداری بر کیفیت آموزشی دارند.   بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که داربست زنی، مدیریت زمان و یادگیری خودراهبری به طور معناداری بر کیفیت آموزشی تأثیر دارند. این تکنیک ها به عنوان راهبردهای مؤثر برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری پیشنهاد می شوند. برنامه ریزی و اجرای صحیح این مولفه ها می تواند به ارتقای کیفیت آموزشی منجر شود.

Providing a Scaffolding Model to Enhance Educational Quality with the Mediation of Time Management and Self-Directed Learning among Middle School Students

Purpose: This study aimed to provide a scaffolding model to enhance educational quality with the mediation of time management and self-directed learning.   Methodology: The study was conducted using an exploratory mixed-method approach. The statistical population included academic and organizational experts and middle school students in Qaemshahr during the 2021-2022 academic year. In the qualitative section, 20 individuals were selected by purposive non-random sampling, and in the quantitative section, 372 individuals were selected by stratified random sampling. Data were collected through the Delphi technique and a researcher-made questionnaire and analyzed using SPSS and Smart PLS software.   Findings: The findings indicated that "scaffolding" comprises six components, "time management" comprises six components, "self-directed learning" comprises eight components, and "educational quality" comprises nine components. The results showed that scaffolding, time management, and self-directed learning significantly impact educational quality.   Conclusion: The results indicated that scaffolding, time management, and self-directed learning significantly impact educational quality. These techniques are recommended as effective strategies to improve the teaching-learning process. Proper planning and implementation of these elements can lead to enhanced educational quality.

تبلیغات