رویکرد به اشتغال و روند اشتغالزایی در قوانین برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نتایج حاصل از تحلیل گفتمان حاکی از آن بود که در گفتمان اشتغال زایی حاکم بر قوانین برنامه های توسعه، دال شناور «اشتغال زایی»، در قالب نشانه هایی مرکزی مشتمل بر «تقلیل نرخ بیکاری» در قالب برنامه اول توسعه، «اشاعه و ترویج فرهنگ کار» در قالب برنامه دوم، «ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته» در قالب برنامه سوم، «رفع موانع اشتغال زایی» در قالب برنامه چهارم، «ایجاد اشتغال پایدار» در قالب برنامه پنجم و در آخر «نگرش کلان و فرابخشی به اشتغال زایی» در قالب برنامه ششم توسعه مسدود گردیده؛ اما در عرصه عمل، مفصل بندی گفتمانهای حاکم بر هر برنامه در حوزه اشتغال، حول نشانه های مرکزی مذکور، متمایز از یکدیگر بوده و نشانه های اصلی متفاوتی، نظام معنایی حاکم بر مفصل بندی گفتمان اشتغال زایی در برنامه های توسعه را شکل داده اند؛ چرا که هر چند در شش برنامه توسعه کشور، اشتغال زایی سیاستی اصلی و برجسته در حوزه اشتغال و به تبع آن کاهش بیکاری لحاظ گردیده، اما بر مبنای سکوهای نظری و بسترهای هویتی دو جناح غالب (اصولگرا و اصلاح طلب)، از سویی در ادوار مختلف مجلس که نقش تصویب کننده سیاستگذاریها را بر عهده داشته اند و از سویی در دولتهای مجری قوانین برنامه های توسعه، در قالب راهبردها و سازوکارهایی، اشتغال زایی پیگیری شده و رویکرد به مقوله اشتغال و اشتغال زایی نگرشی مبتنی بر اصول گفتمانی ای بوده که بر آن دوره، تفوق و تسلط گفتمانی داشته استApproach to employment and employment creation process In the laws of development programs of the Islamic Republic of Iran
The findings indicated that in the discourse of job creation governing the laws of development programs, the floating sign of "employment" in the form of central signs including "reducing the unemployment rate" in the form of the first development program, "spreading and promoting work culture" in the form of the second program, "Creation of employment in less developed areas" in the form of the third plan, "removal of barriers to employment creation" in the form of the fourth plan, "creating sustainable employment" in the form of the fifth plan and finally "macro and trans-sectoral approach to job creation" in the form of the sixth development plan have been blocked; But in the field of practice, the elaboration of the discourses governing each program in the field of employment, around the mentioned central signs, are different from each other, and different main signs have formed the semantic system governing the elaboration of the employment creation discourse in development programs; Because, although in the six development programs of the country, job creation is considered as a main and outstanding policy in the field of employment and, as a result, reducing unemployment. However, based on the theoretical platforms and identity bases of the two dominant factions (fundamentalists and reformists), on the one hand, in different periods of the parliament, which have been responsible for approving policies,