آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

آموزش آنلاین حاصل پیوند میان آموزش و فناوری و یکی از محورهای اصلی تحول جامعه و آموزش محسوب می شود. در راستای این تحول، پرسش اساسی این است که شکل گیری آموزش آنلاین در بستر پلتفرم های آموزشی، مستلزم وجود چه شرایط اجتماعی ای است و چه راهبردهایی را طلب می کند؟ برای پاسخگویی به این پرسش، از روش شناسی کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه هدف، معلمان و مدرسان شهر یزد بودند که با نمونه گیری نظری و هدفمند، 15 نفر آن ها برای اخذ مصاحبه عمیق انتخاب شدند. فرایند نمونه گیری در این تحقیق تا مرحله اشباع اطلاعات ادامه یافت؛ به شکلی که مصاحبه جدید تأثیری در پیشبرد نظریه نهایی نداشت. داده های جمع آوری شده در این تحقیق در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. این تحلیل ها با تکیه بر چارچوب مفهومی جامعه شناسانه صورت گرفت و نتایج آن در قالب 16 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به همراه مدل پارادایمی خط داستان ارائه شد. یافته ها حاکی از آن بود که «سازمان دهی هدفمند آموزش آنلاین» به عنوان پدیده مرکزی به دنبال مجموعه ای از عواملی مانند تمرکززدایی مکانی و زمانی از آموزش، کنش هدفمند آموزشی افراد، سرمایه گذاری روی معلمان، سن محوری آموزش آنلاین، تکثر منابع عرضه و تقاضای آموزشی، مدیریت خصوصی اپ های آموزشی و پذیرش زمانمند آموزش آنلاین به همراه مجموعه ای از عوامل زمینه ای و مداخله گر ایجاد می شود. اجرای هدفمند آموزش آنلاین نیازمند راهبردهایی مانند خلاقیت و ارتباط در آموزش و رقابت آموزشی آنلاین است که نتایجی مانند تمرکززدایی در آموزش، تکامل یافتن آموزش و نامحدودیت در آموزش آنلاین را به دنبال دارد. خط داستان و مدل پارادایمی درک بهتری از نتایج به دست می دهند.

Studying the Social Context of Online Education

Online education is the link between education and technology and is considered one of the main axes of the transformation of society and education. The fundamental question of this research is: What social conditions and strategies does the formation of online education in the context of educational platforms require? The methodology of this research is qualitative and grounded theory. The target group consisted of teachers from Yazd city (Iran), of whom 15 were selected for in-depth interviews through theoretical and targeted sampling. The interviews continued until theoretical saturation was reached. Based on the model of Strauss and Corbin, the data collected was analyzed in three stages: open coding, axial coding, and selective coding. The research findings were presented in 15 main categories and 1 core category. The results indicate that the “purposeful organization of online education” is a central phenomenon that is influenced by a variety of factors, including age-oriented online education, purposeful action of individuals in the field of education, a diverse array of resources for the supply and demand of education, as well as a number of contextual and intervention factors. This form of education necessitates strategies such as creativity and communication in education and online education competition, leading to decentralization in education and unboundedness in online education

تبلیغات