آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۲

چکیده

منازعه بر سر شکل بیان و نمود خود در جامعه ایران همیشه وجود داشته و در چند سال اخیر شدت بیشتری یافته است. یکی از مهم ترین ناآرامی ها پس از شکل گیری منظومه سیاسی-فرهنگی حاکم، از جدال بر سر نحوه جلوه گری و ظاهرشدن در انظار عمومی شکل گرفته است. سؤال اصلی این است که چگونه می توان این منازعه مزمن در جامعه ایران را فهمید و توضیح داد.در این پژوهش منابع و نظریه های مختلف جامعه شناسی واکاوی می شود تا به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه می توان برای منازعه بر سر بیان و نمود خود در جامعه ایران توضیحات و تحلیل هایی ارائه کرد. آیا از درون سنت جامعه شناسی می توان تحلیل نظری مفیدی برای فهم منازعه مدنظر یافت؟در این منازعه، برخی کنشگران می خواهند آزادی عمل بیشتری در فرم اجرا و جلوه گری خود داشته باشند. از سوی دیگر منظومه سیاسی-فرهنگی حاکم با تمامی منابع و امکانات سعی می کند بیان و نمود خود، بدن و پوشش در انظار عمومی را تابع هنجار مشخص کند.چهار رویکرد برای فهم منازعه مورد بحث قرار گرفته است: 1. منازعه به مثابه آنومی جامعه در حال گذار؛ 2. منازعه به مثابه فاصله گرفتن صورت از جان؛ 3. منازعه، جدال دو فرم و صورت؛ 4. منازعه به مثابه تصاحب صحنه نمایش عمومی.نتایج نشان می دهد منازعه به مثابه جدال فرم ها برای تصاحب صحنه نمایش عمومی، توضیحات بهتری برای فهم منازعه ارائه می کند.

Theoretical Analysis of the Conflict over the Form of Articulation and Self-Presentation in the Iranian Society

The conflict regarding self-expression has been a persistent issue in Iranian society, and it has intensified in recent years. One of the most important and biggest unrest after the formation of the ruling political and cultural system was formed from the conflict over self-expression and how to appear in public. The main question is: How can this chronic conflict be comprehended and explicated? The objective of this research is to examine a variety of sociological sources and theories in order to address the question of how to provide explanations and analyses for the conflict over self-expression in Iranian society.In other words, the review of documents and texts in this study was predicated on the question of whether it is feasible to identify a pertinent conceptual explanation for the conflict within the sociological tradition. In this conflict, certain activists desire greater autonomy in their performance and public representation, while the dominant political and cultural system uses all of its resources to impose specific norms on their expression, appearance, and clothing. The article examines four methodologies for comprehending conflict. a) Conflict as the anomie of a society in transition; b) Conflict as the division of form from spirit; c) Conflict, the conflict between two elements; d) Conflict is the fight for control of the public sphere; The results indicate that the conflict, which is a conflict of forms for the control of the public stage, provides more comprehensive explanations for understand the conflict.

تبلیغات