آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۵

چکیده

آثاری که برای اطعام در روایات شیعی به خصوص کتاب کافی مطرح شده است بسیار عظیم است و چگونه می شود این آثار براطعام مترتب باشد ؟؛ برای پاسخ به این سوال که مقصود از اطعام مومن در روایات چیست که چنین آثار عظیمی را به دنبال دارد ما با روش تحلیلی و توجه به مجموعه روایات موجود در کتاب کافی برآن شدیم تا نشان دهیم که مراد از اطعام، معنی و مصداقی کاملا مناسب با این احکام و آثار ،مقصود نظر اهل بیت بوده و این عمل نشانه روشن بر ایمان عامل و سبب تمایز او از غیر مومن است و اطعام مصداقی از رفع حاجت ضروری مومن است که یا حیات مادی او به آن متوقف است یا حیثیت ایمانی او به نحوی که اگر برآورده نگردد او را به اجبار به سوی دشمنان اهل بیت می کشاند و از سوی دیگر ارتباط منطقی بین این مجموعه روایات و جایگاه خاص روایت اول و حدیث آخرتوسط کلینی برای بیان این مقصود نشان داده می شود

The semantics of feeding the believer in the traditions based on the Kafi book

The works that have been proposed for feeding in Shia traditions, especially the Kafi Book, are very large, and how can these works be in order for feeding?; In order to answer the question of what is the meaning of feeding the believer in the hadiths that follow such great works, we have done it with the analytical method and paying attention to the collection of hadiths in the book to show that the meaning of feeding is the meaning and An example that is completely appropriate to these rulings and works is the intention of the Ahl al-Bayt, and this action is a clear sign of the believer's faith and the reason for distinguishing him from non-believers, and feeding is an example of satisfying the believer's essential needs, which either his material life depends on or his dignity. His faith is such that if it is not fulfilled, it will force him towards the enemies of the Ahl al-Bayt, and on the other hand, the logical connection between this set of traditions and the special place of the first narration and the last hadith is shown by Klini to express this purpose.

تبلیغات