آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی اجرای طرح درس ریاضی با رویکرد درس پژوهی بر تفکر انتقادی در دانش آموزان دختر و پسر پایه نهم شهر تهران بود.این پژوهش در زمره طرح های آمیخته می باشد که با استفاده از روش کیفی از نوع مصاحبه نیمه استاندارد، تدریس درس ریاضی با رویکرد درس پژوهی تدوین شد و سپس با بهره گیری از روش کمی از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل با نقش تعدیل کننده جنسیت دانش آموزان پرداخته شد. ابزارهای جمع آوری داده ها؛ سؤالات جمعیت شناختی و پرسشنامه تفکر انتقادی استفاده شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری این پژوهش در بخش کیفی؛ سرگروه های درسی و یک دبیراز عضو گروه درس ریاضی مناطق 19 گانه شهر تهران با روش نمونه گیری تمام شماری که در مجموع 38 نفر و در بخش کمی 120 نفر دانش آموز دختر و پسر پایه نهم انتخاب شدند. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی از جمله تحلیل کواریانس تک متغیره (مانوا) ، تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد. نتایج نشان داد در تاثیر اجرای طرح درس ریاضی پایه نهم با رویکرد درس پژوهی بر تفکر انتقادی و مؤلفه های آن )تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی) مؤثر است و مؤلفه های جنسیت دانش آموزان نقش تعدیل کننده دارد.

The Effectiveness of Implementing a Mathematics Lesson Plan with a Study Approach on Critical Thinking (Case Study: Ninth Grade Male and Female Students in Tehran)

The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the implementation of mathematics lesson plan with a lesson study approach on critical thinking in ninth grade male and female students in Tehran. Mathematics lesson was developed with a lesson study approach and then using a quantitative method of semi-experimental type pre-test and post-test with a control group with a role that adjusts the gender of students.Data collection tools; Demographic questions and a critical thinking questionnaire were used. Yes, this research is in the qualitative part; The heads of the departments and one of the secretaries, members of the mathematics departments of the19districts of Tehran,were selected by numerical sampling method, for a total of 38 students, and in the quantitative section,120ninth grade male and female students. Inferential statistics such as univariate analysis of covariance (MANOVA), multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and two-way analysis of variance were used to test the research hypotheses.The results showed that the implementation of the ninth grade math lesson plan with a lesson study approach is effective on critical thinking and its components.Analysis;, evaluation, ;inference;, inductive; reasoning and deductive reasoning) And the components of students' gender have a moderating role.

تبلیغات