طراحی کتاب الکترونیکی و پویایِ فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن در یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کاربرد فراوان گوشی های هوشمند، تبلت و رایانه در زندگی امروزه، فرصتی برای یادگیری اثربخش به کمک فناوری های نوین ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و تولید کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن بر یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک بود. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با استفاده از طرح پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه موردپژوهش تمام دانش آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول شهرستان خوشاب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 44 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. این افراد در دو گروه کنترل و مداخله گمارش تصادفی شدند. بعد از تدوین کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک، گروه آزمایش سه جلسه با استفاده از کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک آموزش دیدند و اعضای گروه کنترل نیز سه جلسه به صورت متداول (کتاب غیرتعاملی) مورد آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پس آزمون-های محقق ساخته ی یادگیری و یادداری و کاربرگ نظرسنجی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری تی تک نمونه ای و تی با دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه مداخله و کنترل در یادگیری مفاهیم فیزیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند ولی در یادداری، تفاوت بین نمرات دو گروه معنادار بود. با توجه به این نتایج می توان از قابلیت های کتاب های الکترونیکی پویا و تعاملی در جهت افزایش یادداری و نیز تقویت انگیزش یادگیرندگان در فرآیند آموزش و یادگیری مفاهیم فیزیک استفاده کرد.E-book design and dynamics of physics and its impact on learning and memorizing physics concepts
The widespread use of smartphones, tablets in everyday life has created an opportunity for effective learning with the help of new technologies. The aim of this study was to design and produce an interactive and dynamic physics e-book and to investigate its impact on learning and memorizing physics concepts. The research method is experimental using post-test design with intervention and control groups. The study population was all eighth grade female students , which was selected as a research sample . the experimental group was trained for three sessions using the interactive and dynamic physics e-book, and the members of the control group were trained in the usual way . Researcher-made learning and memorization post-tests were used to collect data. To analyze the data, t-test were used. The results showed that the two groups of intervention and control in learning the concepts of physics were not significantly different from each other, but in memory, the difference between the scores of the two groups was significant. According to these results, the capabilities of dynamic and interactive e-books can be used to increase retention and also strengthen the motivation of learners in the process of teaching and learning the concepts of physics.