آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

زمینه و هدف: صنعت گردشگری به دلیل ماهیت پویایی که دارد، به شدت از شیوع بیماری کرونا تأثیر پذیرفت و یک دوره رکود همراه با از بین رفتن بسیاری از مشاغل را تجربه کرد. احیا و بازسازی سلامت جامعه و کسب و کارهای گردشگری یک هدف مهم برای دولت ها و فعالین حوزه گردشگری است. بر اساس همین شناخت عوامل و مؤلفه های مؤثر بر کسب و کارهای گردشگری در دوران پساکرونا می تواند در بهبود شرایط و بازسازی سریع تر این صنعت حائز اهمیت باشد. این پژوهش به دنبال بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کسب و کارهای گردشگری روستایی در دوران پساکرونا است. روش شناسی: روش تحقیق مورد استفاده از نوع کمی و با توجه به هدف آن کاربردی بوده که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و در بازه زمانی بهار سال 1402 انجام شده است. قلمرو مکانی مطالعه حاضر در استان جهارمحال و بختیاری بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه سرپرستان خانوار روستایی ساکن در 13 روستای هدف گردشگری در این استان بوده است و از بین آن ها 149 نفر به صورت تصادفی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. روایی پرسش نامه به صورت صوری و توسط اساتید و نخبگان با اصلاحات لازم تأیید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد آزمون و تأیید قرار گرفت. برای استخراج عوامل و مؤلفه ای مورد نظر، از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نشان می دهد که مجموع 7 عامل استخراج شده (زیرساختی-حمایتی؛ آموزشی-فرهنگی؛ پتانسیل سنجی و شناخت ظرفیت ها؛ بازیابی سلامت و شرایط روحی، توسعه تکنولوژی؛ تغییر رویکرد و انعطاف مدیریتی؛ و محیط محوری)، 62/56درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین کرده است.  نتیجه گیری و پیشنهادات: درصد تبیین 7 عامل استخراج شده به ترتیب اهمیت بدین گونه است: عامل اول: زیرساختی-حمایتی 75 /16؛ عامل دوم: آموزشی-فرهنگی 12/42؛ عامل سوم: پتانسیل سنجی و شناخت ظرفیت ها 9/97؛ عامل چهارم: بازیابی سلامت و شرایط روحی 8/74، عامل پنجم: توسعه تکنولوژی 5/26؛ عامل ششم: تغییر رویکرد و انعطاف مدیریتی 4/83 و عامل هفتم: محیط محوری 4/59درصد از واریانس کل متغیر وابسته را تبیین می کنند. نوآوری و اصالت: کرونا پدیده ای بود که آسیب های جدی به کسب و کارهای مختلف به ویژه صنعت گردشگری وارد کرد و مسیر این کسب و کارها را عوض کرد، پرداختن به عواملی که بعد از کرونا می تواند در کسب و کارهای گردشگری به ویژه در مناطق روستایی تأثیرپذیر باشد تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است و این موضوع در استان هایی مانند چهارمحال و بختیاری نمود بیشتری دارد. بر اساس همین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کسب و کارهای گردشگری پساکرونا در مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

Investigating and Identifying Factors and Components Affecting Post-Corona Rural Tourism Businesses (Case Study: Target Villages for Tourism in Chaharmahal and Bakhtiari Province)

Context and Purpose The tourism industry has been greatly impacted by the outbreak of the Coronavirus, resulting in a period of stagnation and job losses. To improve conditions and expedite the reconstruction of this industry, it is important to understand the factors and components that affect tourism businesses in the post-coronavirus era. To this end, a research study was conducted to investigate and identify these factors, particularly as they apply to rural tourism businesses. Design/methodology/approach: The study used a quantitative research method and was carried out through the descriptive-analytical approach in the spring of 2023. The study area was in Chaharmahal and Bakhtiari province, and the statistical population of the research included all heads of rural households living in 13 villages targeted for tourism in this province. The questionnaire used in the study was validated by professors and elites, and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha. Findings: The results of the study showed that seven factors extracted from the data explained 62.56% of the total variance of the dependent variable. Conclusion: The explanation percentage of the seven extracted factors in order of importance is as follows: the first factor is infrastructure-support, 16.75; the second factor is educational-cultural, 12.42; the third factor is potential measurement and recognition of capacities, 9.97; the fourth factor is recovery of health and mental conditions, 8.74; the fifth factor is technology development, 5.26; the sixth factor is change of approach and management flexibility, 4.83; and the seventh factor is central environment explain, 59.4% of the total variance of the dependent variable. Originality/value: Reviewing the literature related to the factors affecting rural tourism businesses and their extraction in the post-Covid era can be very valuable as a guide for policies and operations. Based on this, a study was conducted to identify the factors affecting tourism businesses and entrepreneurship in the post-Covid era in tourism villages of Chaharmahal and Bakhtiari provinces.

تبلیغات