تحلیل جامعه شناختی مصرف در میان گردشگران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: در وضعیت مصرف مسئولانه، گردشگر تاثیر رفتار مصرف را بر محیط زیست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ مقصد در نظر می گیرد؛ و بطورهوشیارانه تاثیرات مثبت را به حداکثر و تاثیرات منفی را به حداقل می رساند. با توجه به اهمیت مصرف مسئولانه به خصوص اهمیت این نوع رفتار در میان گردشگران این تحقیق تلاش داشته است تا تحلیلی جامعه شناختی از مصرف مسئولانه با تاکید بر نظریه بوردیو ارائه کند.روش شناسی: این تحقیق با تاکید بر رویکرد کمی و با تمرکز بر راهبرد پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران مراجعه کننده به اماکن گردشگری استان مازندران بوده است. اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه از میان 385 نفر از گردشگران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای گردآوری گردید.یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر تاثیر انواع سرمایه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین بر رفتار مصرف مسئولانه گردشگران بوده است. سازه سرمایه ( با 4 بعد) تاثیر مستقیم و مثبت (Beta= 0/76) بر رفتار مسئولانه گردشگران داشته است. در واقع با افزایش سطح سرمایه گردشگران مصرف آنها نیز مسئولانه تر خواهد شد. همچنین سازه سرمایه (با 4 بعد) توانسته است 57 درصد متغیر وابسته ( مصرف مسئولانه) را تبیین کند.نتیجه گیری و پیشنهادات: در میان ابعاد سرمایه، سرمایه فرهنگی بیشترین نقش را در مصرف مسئولانه در میان گردشگران داشته است. نوآوری و اصالت: براساس یافته های تحقیق، واقع فرهنگ علاوه بر تاثیرگذاری بر ویژگی های شخصی و روان شناختی خریدار بر نحوه تصمیم گیری خریدار نیز تاثیر دارد.Sociological Analysis of Consumption Among Tourists
Context and purpose: In the situation of responsible consumption, the tourist considers the impact of consumption behavior on the environment, economy, society, and culture of the destination, and consciously maximizes positive effects and minimizes negative effects. Considering the importance of responsible consumption, especially the importance of this type of behavior among tourists, the present research has tried to provide a sociological analysis of responsible consumption with an emphasis on Bourdieu's theory.Design/methodology/approach: This research was done with an emphasis on a quantitative approach and focusing on survey strategy. The statistical population of this study was tourists visiting tourist places in Mazandaran province. The research information was collected through a questionnaire from 385 tourists using a multi-stage cluster sampling method.Findings: The results of the research show the impact of various types of social, economic, cultural, and symbolic capital on the responsible consumption behavior of tourists. The capital structure (with 4 dimensions) has had a direct and positive effect (Beta = 0.76) on the responsible behavior of tourists. In fact, with the increase in the capital level of tourists, their consumption will also become more responsible. Also, the capital structure (with 4 dimensions) has been able to explain 57% of the dependent variable (responsible consumption).Conclusions and suggestions: Among the dimensions of capital, cultural capital has played the most important role in responsible consumption among tourists. Therefore, the design of cultural policies to promote the responsibility of consumer behavior, especially among tourists, is of great importance.Originality/value: Based on the research findings, culture is an important factor in the discussion of the tourist's buying or consumption behavior. In fact, in addition to influencing the buyer's personal and psychological characteristics, culture also affects the buyer's decision-making process.