آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

رفتار پایدار مصرف کننده می تواند از تخریب روزافزون محیط زیست، آلودگی، تغییرات آب وهوایی و هدر رفتن منابع تجدیدناپذیر جلوگیری کند. میوه و تره بار ازجمله کالاهایی هستند که به طور مستمر و در حجم بالا، توسط مصرف کنندگان خریداری می شوند، درحالی که می توانند به سرعت فاسد شده و در حجم بالا اتلاف شوند. بر همین اساس تحلیل رفتار پایدار مصرف کننده در این بازار می تواند درک عمیق تری از این رفتار به بازاریابان و صاحبان کسب و کارها و مصرف کنندگان ارائه نماید. در همین راستا و به منظور شناسایی ابعاد رفتار پایدار مصرف کننده با تحلیل محتوای کیفی، ابعاد رفتار پایدار و عوامل مؤثر بر آن شناسایی شده است. در ادامه با استفاده از پیمایش میدانی از 384 نفر از مصرف کنندگان شهر تهران، عوامل مؤثر بر ابعاد رفتار پایدار مشخص شده و درنهایت با استفاده از آنتروپی شانون، این عوامل رتبه بندی شده اند. ابزار گردآوری داده ها در پیمایش میدانی، پرسش نامه محقق ساخته بوده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن با شاخص های روایی همگرا و واگرا تعیین شده است. یافته ها نشان می دهد که رفتار پایدار مصرف کننده در چهار مفهوم بازیافت، خرید مسئولانه، مسئولیت های اجتماعی و مصرف مسئولانه قابل تعریف است و عوامل مؤثر بر آن شامل ارزش های فردی، ویژگی های فردی، تجارب فرد، دانش محیط زیستی، رسانه، عادت های خرید، عادت های مصرف، فشارهای نهادی، نگرش محیط زیستی و ویژگی های کالا هستند که از بین آن ها دانش محیط زیستی، عادت های مصرفی، ویژگی های کالا، عادت های خرید، ویژگی های فردی، ارزش های فردی و نگرش محیط زیستی به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند.

Identifying the Drivers of Entrepreneurship Development in Renewable Energy: Presenting a Structural Interpretive Model with a Futures Studies Approach

The main goal of the current research is to develop a model that explains the development of entrepreneurship in the field of renewable energy with a futures studies approach and presents themes as effective drivers in this matter. This study is practical in terms of its objective and, given its nature, falls into the category of mixed-method research, based on an exploratory design. In the qualitative part, inductive content analysis was used, and data was collected through purposeful sampling, environmental scanning, and semi-structured interviews with 12 experts in this field until theoretical saturation was reached. In the quantitative part, the ISM and MICMAC modeling methods were used, and a researcher-made questionnaire with purposeful sampling was given to 34 participants from the statistical population. In the qualitative section, 10 drivers for the development of entrepreneurship in the field of renewable energy were identified, and in the quantitative section, the layer-by-layer model resulting from the use of ISM and MICMAC techniques was displayed at 5 levels. The results show that vision design, appropriate policy, and improvement of laws and regulations as infrastructural drivers are the first step in the development of entrepreneurship in the field of renewable energy. The second step involves exploiting the potentials of each region. The third step focuses on raising awareness in society and education; the fourth step emphasizes improving infrastructural issues, support, and technology development. Finally, in the fifth step, entrepreneurial management enables the efficient and effective use of all activities mentioned in the previous steps.

تبلیغات