آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

هدف: در تحقیق حاضر به ارائه مدل دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزشی مدارس به صورت آنلاین پرداخته شد. روش شناسی: تحقیق حاضر از لحاظ جهت گیری پژوهش جزو تحقیقات بنیادی بود. از نظر شیوه گردآوری داده ها، با رویکرد کیفی انجام در این پژوهش ابعاد مختلف دستیاری آموزشی والدین با استفاده از رویکرد کیفی، مقیاس های عام دسته بندی شدند. در ادامه از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و نظرات 22 نفر به صورت هدفمند از خبرگان حوزه آموزش و پرورش در سطح  استان مازندران جهت گردآوری داده ها استفاده شد. در مصاحبه 19 مشخص شد که اصل اشباع صورت گرفته است. برای تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل مضمون و نرم افزار Maxqda استفاده گردید. یافته ها: مضامین فراگیر استخراج شده، دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی در 5 مقوله (توانمندی فردی، توانمندی تعامل اجتماعی، توانمندی تدریس، پشتیبانی فضای مجازی، پشتیبانی و ارزیابی و نظارت) و در 16 مضمون سازماندهنده، (مهارت ها، شایستگی ها، عوامل روانشناختی، ایجاد اعتماد، ایجاد هماهنگی، ایجاد ارتباط، توانمندی تکنیکی، توانمندی علمی، توانمندی مدیریتی، زیرساخت های سخت افزاری، زیرساخت های نرم افزاری، ارزیابی و نظارت بر دانش آموزان، ارزیابی و نظارت بر والدین، آموزش والدین، فرهنگ سازی دستیاری آموزشی والدین، شناسایی موانع و چالش ها) و 88 مضمون پایه تعیین و معرفی شده اند.بحث و نتیجه گیری: اهمیت فرایند آموزش و یادگیری دانش آموزان بیشتر از قبل شده است. زیرا توانمندسازی مدارس یکی از ضروری ترین اقدامات و عامل نجات بخش در شرایط فعلی تلقی شده که می تواند موفقیت نظام آموزشی را تضمین نماید.

`Provide a Model for Parents' Educational Assistance to Empower Online Education in Critical Situations

Purpose: In the present research, the educational assistance model of parents was discussed to empower schools online. Methodology: In terms of research orientation, the current research was among fundamental research. In terms of the method of data collection, with a qualitative approach, in this research, various dimensions of parental educational assistance were categorized using a qualitative approach, general scales. In the following, the semi-structured interview tool and the opinions of 22 experts in the field of education in Mazandaran province were used to collect data. In the 19th interview, it was found that the principle of saturation had taken place. Thematic analysis approach and Maxqda software were used for data analysis. Findings: Comprehensive themes extracted, educational assistance for parents to empower online education in times of crisis in 5 categories (individual empowerment, social interaction empowerment, teaching empowerment, virtual space support, support, and evaluation and supervision) and in 16 organizing themes (skills, Competencies, psychological factors, building trust, building coordination, building communication, technical ability, scientific ability, managerial ability, hardware infrastructure, software infrastructure, assessment and monitoring of students, assessment, and monitoring of parents, education of parents, Cultivation of parental educational assistance, identification of obstacles and challenges) and 88 basic themes have been determined and introduced. Conclusion: The importance of the teaching and learning process of students has become more important than before. Because empowering schools is considered one of the most necessary measures and a saving factor in the current situation, it can guarantee the success of the educational system.

تبلیغات